Chinezen massaal aan de Rolls-Royces

Oké. Wie nu nog durft te beweren dat China níet hard op weg is wereldmacht nummer één te worden, moet maar eens goed wakker worden geschud. Alleen al in de eerste tien maanden van dit jaar verkocht BMW liefst 500 (u leest het goed: vijfhonderd) Rolls-Royces aan het derdewereldland in het Verre Oosten. Voor 2011 doen ze er nog een schepje bovenop.

Het is overigens niet zo dat de luxewagens daar voor een appel en een sambalei over de toonbank gaan: een Rolls-Royce Phantom ‘doet’ daar nog steeds 6,6 miljoen yuan (een slordige zeven euroton). Wellicht heeft het dan iets te maken met het feit dat het ooit zo armlastige China inmiddels 875.000 miljonairs telt – en dat zijn er alweer 6,1 procent méér dan in het vorige jaar.

Rolls-Royce, dat sinds 1998 in handen is van het Duitse BMW, verwacht volgend jaar liefst 800 auto’s weg te zetten in China. Het land is daarmee de Verenigde Staten voorbijgestreefd als grootste afzetmarkt voor de Rolls-Royce.

Voorheen moesten rijke Chinezen het doen met een Rolls van eigen bodem, zoals deze foeilelijke Geely:
<iframe title=”YouTube video player” class=”youtube-player” type=”text/html” width=”410″ height=”330″ src=”https://www.youtube.com/embed/AB4sTNM2QGs” frameborder=”0″></iframe>

eelko rol