Donorvader op bezoek

Halverwege The Kids Are All Right krijgen we een broeierige scène voorgeschoteld, die naast erotisch vooral ook erg geestig is. Een man en een vrouw draaien al een tijdje om elkaar heen. Er hangt seksuele spanning in de lucht. Zodra het onvermijdelijke moment daar is en ze elkaar in de armen zijn gevlogen, begint zij aan de broek van de man te sjorren als een ongeduldig kind dat zo snel mogelijk haar sinterklaascadeautje probeert uit te pakken. Als de ritssluiting zich na enig gestuntel gewonnen heeft gegeven, verschijnt er een vergenoegde uitdrukking op het gezicht van de vrouw. Ze begroet haar ‘cadeautje’ met een opgetogen: “Hell-oooo!!” Wat de scène extra grappig en bij nadere beschouwing ook wat wrang maakt, is dat we deze vrouw (Julianne Moore) hebben leren kennen als een overtuigd lesbienne. Ze heeft al een half leven lang een warme en innige relatie met een andere vrouw (Annette Bening).

Voor de goede orde: The Kids Are All Right is geen film die betoogt dat lesbische vrouwen stiekem naar een man hunkeren. Wél een film die op fraaie wijze laat zien dat mensen, ongeacht hun leeftijd en geslacht, niet altijd precies weten wát ze willen en evenmin altijd de consequenties van hun daden overzien. Dat geldt eigenlijk voor alle personages in deze film en regisseur Lisa Cholodenko (van Laurel Canyon) maakt dat aanschouwelijk met een bewonderenswaardige mix van humor en mededogen.

Het lesbische stel heeft twee kinderen. Bij aanvang laten deze tienerdochter en -zoon weten dat ze hun biologische vader wel eens zouden willen ontmoeten. Dat verzoek brengt enige consternatie teweeg, want die vader is een anonieme zaaddonor. De ouders hebben hem zelf niet eens ontmoet. Maar wanneer de vrouwen eenmaal van de schrik zijn bekomen, stemmen ze toe en gaan ze naar de vader op zoek. Dat blijkt een charmante vrijbuiter (Mark Ruffalo) die een restaurant beheert, biologische groenten teelt en in zijn vrije tijd graag op zijn motor rondscheurt. Het besef vader te zijn overrompelt hem. Niettemin slaagt hij er in betrekkelijk korte tijd in een hartelijke band met zijn kinderen aan te knopen. De ouders geven zich minder makkelijk gewonnen. De stekelige beleefdheden die ze bij een eerste diner uitwisselen, kunnen niet verhullen dat ze hem als een indringer zien. Maar uitgerekend als de relatie hartelijker wordt, gaat het mis. De introductie van een part-time vader in een huishouden dat het altijd zonder heeft gesteld, blijkt onvoorziene complicaties met zich mee te brengen. De spanningen binnen het gezin lopen hoog op.


In handen van een minder begaafd regisseur zou dit wellicht een looiïg en bitter drama zijn geworden, maar dat is niet de koers die Cholodenko vaart. Zij is erin geslaagd de relationele tragiek op een lichtvoetige manier op te dissen en heeft alle personages voorzien van een hart én een ziel. Dat zij zo vitaal en overtuigend zijn, is natuurlijk ook de verdienste van de actrices Moore en Bening, die met aanstekelijk enthousiasme invulling geven aan hun rol. Heerlijke film.

The Kids Are All Right. Regie: Lisa Cholodenko. Vanaf 2 december in de bioscoop.

Erik Spaans