Hoera voor de huiswijnen

In de Volkskrant van 13 november las ik een interview met Jeroen van der Veer, de voormalige CEO van Shell. Het ging over leiderschap en over de motto’s die hij hanteerde tijdens zijn carrière. De kop boven het artikel luidde: ‘Houd je visie simpel.’ Om deze stelling kracht bij te zetten, poneerde hij een aantal metafore oneliners. Een daarvan was: “Huiswijn is goed genoeg.” En wat deze consumptieambitie betreft, blijkt Van der Veer een echte Hollander. Huiswijn is nog immer de populairste soort in de horeca. En ook in de supermarkt is dat het geval.

Afhankelijk van de formule neemt huiswijn dertig tot veertig procent van het verkochte wijnvolume voor zijn rekening. En dat is niet alleen omdat het bijzonder voordelig is. Het gros van de huiswijnen dat ik de laatste jaren proefde, was goed tot soms zelfs heel goed. Een vaste waarde is het wit uit het zuidwesten van Frankrijk. In Gascogne betrekken zo’n beetje alle supermarkten hun Huiswijn Wit Droog Liter van de Producteurs Plaimont.

De visie van deze coöperatie is waarschijnlijk hetzelfde als die van Van der Veer: ‘Houd het simpel.’ Aldus maken zij daar al sinds jaar en dag met de lokale druiven ugni blanc en colombard een krokante, frisse, schone witte. Met geen andere ambitie dan om op een lekkere manier de dagelijkse dorst te lessen.

Wat rood betreft zou ik uitwijken naar andere regionen. Koop bij Albert Heijn bijvoorbeeld de AH France uit de Ctes du Roussillon. Bij Dirk, Bas en Digros de 1 De Beste uit het Italiaanse Marche. Bij Plus, MCD, Spar en Agrimarkt is de Landenwijn Chili een absolute aanrader. En de Huiswijn Rood uit ‘het Middellandse Zeegebied’ is niet voor niets de populairste wijn van C1000. Stuk voor stuk zijn dit huiswijnen waar een CEO rustig mee thuis kan komen.

import eet team