UGG-gekte

Soms is iets lelijk maar is het tegelijk overal. We noemen Crocs, we noemen de afgezakte ‘baggy’ broek. En we noemen zeker de UGG. Want de met schapenbont gevoerde laars van schapenleer beleeft een ongekende populariteit. En niemand die het raar lijkt te vinden dat hele volksstammen zich in een gematigd zeeklimaat uitdossen als eskimo’s.

Afgelopen vrijdag stonden die volksstammen voor het oude postkantoor aan de Rotterdamse Coolsingel. Daar werd een outletwinkel van UGG geopend. Met duizenden kwamen ze, de UGGs-fans, en ze betaalden grif de honderden euro’s die een enkel paar moet kosten. UGGs zijn een statussymbool geworden. Door de hoge prijs en doordat ook filmsterren als Leonardo DiCaprio en Orlando Bloom ermee willen worden gezien (jawel, de UGG is er ook voor de man).

Het is de Australische firma Deckers Outdoor Corporation die zegt dat ze als enige de echte UGG verkoopt, een claim die verder bijdraagt aan het gevoel dat je iets exclusiefs aan je voeten hebt. In Australie lachen ze daar een beetje om. Daar wordt de UGG niet als merk gezien maar als soortnaam voor schapenlaarzen. En daar kunnen ze zich ook nog herinneren waar de naam UGG vandaan komt: van ugly.

import foto van de week