Dé oplossing voor de malaise in de oude media: minder advertenties

Babyboomend Nederland gleed afgelopen zaterdag van haar stoel, de vers gestopte pijp viel op de grond. Er zat een enorme advertentie van Rolex om de kwaliteitscourant. “Schande!” riep menig NRC-lezer ontstemd. Journalist Hans Roodenburg (freelancer voor maritieme vakbladen) heeft de oplossing: maak de krant gewoon tien procent duurder. “Stop de terreur van adverteerders.”

NRC kreeg na zaterdag zo’n 200 klachten. Uitgever Hans Nijenhuis werd er zelfs bijgehaald om de gemoederen tot bedaren te brengen. “We begrijpen hoe ingrijpend een advertentie kan zijn. Maar we leven in economisch lastige tijden,” aldus Nijenhuis.

Gelukkig is er een oplossing. Hans Roodenburg zegt op Villamedia in een opiniestuk: maak de krant gewoon tien procent duurder. “Van mij mag er ook best een groter verschil ontstaan tussen de degelijke en informatieve kranten (zoals NRC Handelsblad, Trouw en nog net de Volkskrant) en de pulppers (met als betaalde kranten De Telegraaf en het AD en de meeste gratis kranten die in of bij openbaarvervoersbedrijven te pakken zijn).”

Maar Roodenburg gaat nog verder: “In mijn optiek heeft een hogere prijs zelfs iets van werving: je weet dat je méér betaalt om méér kwaliteit en degelijkheid te krijgen. Bovendien zul je mensen die alleen uit zijn op de lage prijs van de krant toch niet werven, want zij zijn per definitie populariteitslezers.”

U begrijpt: advertenties zijn de bijl aan de stam der beschaving. Het hele artikel vindt u hier.

Bas Paternotte