Duur taboe

Ik heb 25 miljoen voor de publieke omroep (de NPO) gevonden. Nou ja, daar zitten wat haken en ogen aan, daar moeten wat barricades voor worden geslecht en zelfs wel wetten voor worden aangepast, maar dan heb je ook een toonbeeld van gepast ondernemerschap. Want als het slecht met je bedrijf gaat (dat weet iedere middenstander) ga je niet alleen op de kosten letten, maar ook eens kijken of de inkomsten te verhogen zijn. Daartoe staat de NPO een interessant middel ter beschikking: de reclamezendtijd zoals die door de STER aangeboden wordt. Die instantie is aan nogal wat regels gebonden. Zo mogen in een uur niet meer dan twaalf minuten aan commercials worden uitgezonden en wat echt geheel uit den boze is, ja, zelfs wel als vloeken in de kerk: centre breaks, reclameblokjes midden in een programma. Tamelijk onaangenaam, nogal lucratief.

In de eerste volle week van 2011 staan op Nederland 1 om half negen de volgende kijkcijferkanonnen geprogrammeerd: Spoorloos, Blik op de Weg, Tussen Kunst & Kitsch, Wie is de Mol?, Flikken Maastricht, Op zoek naar Zorro en Boer zoekt Vrouw. Vanzelfsprekend is de KRO-hit van Yvon Jaspers koploper: een spotje van 30 seconden voorafgaand aan dat programma moet 16.000 euro opbrengen. Het laagst wordt Flikken Maastricht ingeschat: net geen 7000 euro. Als die zeven programma’s (die het best kunnen hebben) voor 5 minuten onderbroken zouden worden, schat ik dat de opbrengst op jaarbasis 25 miljoen kan bedragen. Gierend kort door de bocht. Stom idee. Sorry.

Bert van derVeer