Raad voor de Journalistiek: advertentie NRC is ‘schande’

De Rolex-advertentie op de voorpagina van NRC Handelsblad houdt de journalistieke gemoederen nu al enkele weken bezig. Maritiem journalist Hans Roodenburg pleitte al eerder voor een front tegen ‘de terreur van de adverteerders‘. De voorzitter van de Raad voor de Journalistiek, Victor Lebesque, doet nu ook een duit in het zakje. Hij noemt de advertentie een ‘schande’.

Lebesque doet zijn uitspraken op Denieuwereporter.nl. De website vroeg onder meer Pieter Broertjes (vrije jongen), Jan Dijkgraaf (Powned) en Ad van Liempt (journalistiek zwaargewicht) naar hun journalistieke dieptepunten van 2010. Volgens Lebesque was dat dus de advertentie van NRC. “Dat noem ik: als redactie je smoel verkopen aan de commercie. [[popup file=”2010-12/schande.jpg” description=”Schande” alt=”Schande” align=”inline” ]].”

Vrij Nederland-hoofdredacteur Frits van Exter deelt in het artikel nog een sneer uit naar Lebesque en zijn Raad voor de Journalistiek. De Raad achtte begin dit jaar een klacht van het Openbaar Ministerie over een artikel over blunderende Officieren van Justitie gegrond. Van Exter: “Het is nooit leuk op de vingers getikt te worden, als je meent dat dat grotendeels onterecht is.”

Het buitengewoon lezenswaardige jaaroverzicht vindt u hier. Van Liempt: “Het journalistieke dieptepunt vond ik de verkiezingsavond van RTL Nieuws op 9 juni.”

Bas Paternotte