Luxe treinen én op tijd: het kán in China

Waar te beginnen wanneer je het leed dat de NS heet wil beschrijven? In de herfst zijn een paar herfstblaadjes genoeg om de hele dienstregeling te ontsporen. In de winter raakt de halve treinvloot verkouden door wat sneeuw op het dak. Neem dan China; daar rijden treinen niet alleen het hele jaar door op tijd, maar ook nog eens in stijl.

In Nederland is het spoor in handen van een organisatie die zonder enige discussie van plan was om de wc’s in sommige treinen maar te schrappen. In China daarentegen bouwen ze wagons die je haast doen vergeten dat je onderweg bent. Voor dezelfde prijs van een vliegticket krijg je een eigen treincoupé met een kledingkast, een zithoek, een eigen tv en zelfs twee bedden. 

En winter of niet, de trein van Shanghai naar het hoogste station in de wereld, Lhasa, rijdt gewoon op tijd. In het verre oosten moet het pak sneeuw groter zijn dan de trein zelf voordat het vervoersmiddel ermee ophoudt. En zelfs dan is een paar man met wat scheppen genoeg om de vertraging onder de 25 uur te houden.

Ook over het oponthoud op de stations hebben de Chinezen nagedacht: gewoon niet stoppen. Zie onderstaande video:

<object width=”425″ height=”344″><param name=”movie” value=”https://www.youtube.com/v/p9Ig19gYP9o?fs=1&amp;hl=nl_NL”></param><param name=”allowFullScreen” value=”true”></param><param name=”allowscriptaccess” value=”always”></param><embed src=”https://www.youtube.com/v/p9Ig19gYP9o?fs=1&amp;hl=nl_NL” type=”application/x-shockwave-flash” allowscriptaccess=”always” allowfullscreen=”true” width=”425″ height=”344″></embed></object>

Freek de Swart