Wikileaks: NRC minacht haar online abonnees

[[image file=”2011-01/prutsers_1.jpg” align=”inline” ]]

Prachtige primeur van RTL Nieuws: de redactie heeft de hand weten te leggen op álle Wikileaks-cables die de Amerikaanse ambassade vanuit Den Haag naar Washington D.C. heeft gestuurd. NRC Handelsblad schijnt er ook een aandeel in te hebben gehad. Schijnt, omdat de online abonnees de krant pas na 16.00 uur kunnen lezen. Terwijl deze al in de kiosk ligt. Gelukkig is daar boywonder Alexander Klöpping die de hand op de voorpagina heeft weten te leggen. Internet en NRC Handelsblad; het is en blijft een moeilijke combinatie.

Grappig genoeg is De Gelderlander zowel RTL Nieuws als NRC te snel af. De krant bracht als eerste de primeur.  Het schijnt dat koningin Beatrix, als we de Amerikanen mogen geloven, een verlenging van de missie in Afghanistan wilde.

HP/De Tijd was overigens het eerste medium dat een cable met betrekking tot Nederland publiceerde.

Bas Paternotte