‘Mohammed B. is bij ons van harte welkom’

Nederland is een club fanatieke moslims rijker: Shariah4Holland. Drie leden van de Belgische tak zitten vast op verdenking van terrorisme, de Britse afdeling is verboden. Hoe gevaarlijk zijn Abou Imran en zijn volgelingen? ‘Wij hebben geen eigen mening, want wij hebben de Koran.’

In België is al enige tijd de groep Shariah4Belgium actief onder leiding van Abou Imran. Zoals de naam al doet vermoeden, is het een club die zich inzet voor het invoeren van de sharia in het Westen. Ondanks dat het aantal leden wordt geschat op minder dan honderd, heeft Shariah4Belgium al voor veel opschudding gezorgd bij onze zuiderburen. Een lezing van de Nederlandse auteur Benno Barnard over religie en verlichting werd door de groep zo verstoord dat deze moest worden afgeblazen. Hetzelfde gebeurde toen een aantal politici van de sociaal-democratische partij sp.a tijdens een verkiezingscampagne een moskee wilden bezoeken.

Het zijn acties die je makkelijk kunt afdoen als kattenkwaad van een stel baldadige jongeren. Wie de filmpjes van de groep op YouTube bekijkt, denkt al snel in een Koefnoen-aflevering te zijn beland. Een moslim met een Vlaams accent die koningin Beatrix oproept zich te bekeren tot de islam, doet nu eenmaal komisch aan. En als het daarbij zou blijven, zou Shariah4Belgium zo een doorstart kunnen maken als comedygezelschap.

Helaas is de werkelijkheid grimmiger. Hoewel Abou Imran elke betrokkenheid ontkent, werden er afgelopen november zeven terreurverdachten opgepakt in Antwerpen waarvan er drie banden hadden met Shariah4Belgium. Alle zeven zitten nog steeds vast.

Shariah4UK, de organisatie waarnaar Shariah4Belgium is gemodelleerd, staat inmiddels op de lijst van terroristische organisaties. Onder leiding van diezelfde Abou Imran probeert de groep nu ook in Nederland vaste grond onder de voeten te krijgen met Shariah4Holland.

Moeten we daar in Nederland daar bang voor zijn? Of is Shariah4Holland niets meer dan een groep jongeren met een gebrek aan aandacht? Geert Wilders heeft in ieder geval al laten weten de groep zo snel mogelijk te willen verbieden.


Niet alleen Wilders heeft bezwaar tegen Shariah4Holland. Een van de eersten die reageerden op de oprichting van Shariah4Holland was imam Fawaz van de As-Soennah-moskee in Den Haag. Fawaz is in Nederland vooral bekend als de imam die Allah smeekte om Ayaan Hirsi Ali en Theo van Gogh een ernstige ziekte te bezorgen. Die man vindt Shariah4Holland te extreem en wil niks met de groep te maken hebben.

In een telefoongesprek tussen Fawaz en Abou Imran dat op YouTube staat beschuldigt de imam Abou Imran ervan banden te hebben met Al-Qaida. Het hele telefoongesprek doet onwerkelijk aan wanneer Fawaz ineens de stem van de redelijkheid is. Fawaz vertelt dat moslims hier veel meer vrijheid hebben dan hun broeders in de Arabische wereld. Hij zegt ook dat hij Abou Imran een paar fikse klappen zal geven als hij hem tegenkomt.

Wie zijn Abou Imran en zijn volgelingen, en waarom roepen ze zoveel emotie op?

Eerste interviewpoging, maandag 27 december, 15.00 uur

De verslaggever heeft het bekende Amsterdamse restaurant Dauphine voorgesteld als interviewlocatie, omdat het vlakbij het NS-station Amsterdam Amstel ligt én een parkeergarage heeft. Abou Imran, die vanuit Antwerpen moet komen en heeft beloofd wat geestverwanten van Shariah4Holland mee te nemen, ging akkoord.

Maar helaas, wie er ook Dauphine binnendrentelt, Abou Imran is er niet bij. Wanneer de verslaggever na twintig minuten toch maar eens belt, krijgt hij wel een Abou aan de lijn, maar niet Abou Imran. “Abou Imran is vanochtend ontboden door de Dienst voor de Veiligheid van de Staat, zeg maar de Belgische AIVD,” zegt de andere Abou.

Het klinkt allemaal wat ongeloofwaardig. “Dan bel je ze toch zelf,” klinkt het laconiek, en nieuwe Abou verstrekt een telefoonnummer. Het nummer blijkt niet van de Belgische AIVD te zijn, maar van de Antwerpse politie. En jawel, Abou Imran zit inderdaad al flink wat uren op het bureau.


’s Avonds laat hij weten dat hij de hele dag vragen heeft moeten beantwoorden over beledigingen die hij heeft geuit. Daar heeft hij nogal een talent voor, want tientallen groepen voelen zich door hem gekwetst: katholieken, de federale politie, homo’s, en andere moslims. We maken een nieuwe afspraak voor donderdag.

Tweede poging, donderdag 30 december, 15.00 uur

Opnieuw is Abou Imran in geen velden of wegen te bekennen. De politie in Antwerpen kan deze keer niet als schuldige worden aangewezen, want daar zit hij niet. Abou lijkt van de aardbodem te zijn verdwenen. Er is zelfs geen reserve-Abou om de telefoon op te nemen. Een dag later is er ineens wel contact. Volgens Abou Imran had hij de afspraak via e-mail verzet. Het mailtje hangt waarschijnlijk nog steeds ergens in cyberspace, want in de mailbox is niks te vinden.

Derde poging, maandag 3 januari, 15.00 uur

Drie keer blijkt scheepsrecht; rond kwart over drie verschijnt Abou Imran samen met twee andere jongemannen voor het raam van Dauphine. Een van de jongens draagt net als Imran een gewaad, een flinke baard en een Afghaans mutsje. De andere jongen valt een beetje uit de toon. Hij is westers gekleed en heeft een baardje van vier dagen. Hoewel Abou de verslaggever duidelijk heeft gezien, komt hij niet binnen, maar pakt hij zijn gsm. “Ik vrees dat het interview niet door kan gaan. Er wordt hier alcohol geschonken, dus wij mogen hier helemaal niet zitten.”

Gelukkig biedt een tafeltje in de hoek van de Burger King op het Amstelstation uitkomst. Abou Imrans metgezellen maken opvallend secuur het tafeltje schoon, terwijl Imran alvast gaat zitten. De jongen met het Afghaanse mutsje heet Abu Bakr. Hij is net als Abou Imran een Belg en lid van Shariah4Beligum. De westers geklede jongen heet Ibrahim en is lid van de Nederlandse tak. De achternaam van Ibrahim blijft geheim, en ook wanneer er even later buiten foto’s worden gemaakt, blijft hij bij de milkshakes achter.


Al snel blijkt dat het enige lid van Shariah4Holland ook niks zal zeggen, want dat is de taak van Abou Imran. Wat de functie is van Ibrahim en hoe hij in contact is gekomen met Shariah4Holland blijft – jawel – ook geheim. Jammer, want we hadden graag gehoord waarom een Nederlander zich heeft aangesloten bij deze club. Het is duidelijk dat ze bij het interview zijn om de boel in de gaten te houden. Tijdens het interview zitten ze er wel bij, maar hebben ze vooral oog voor de tafels om ons heen. Ze worden gevolgd, zeggen ze. Volgens Abu Bakr maken twee mannen aan een tafeltje verderop foto’s van ons.

Abou Imran (28) deert het zo te zien weinig. Hij glimlacht veel en vriendelijk en staat erop de milkshakes af te rekenen. Maar al snel manifesteert zich ook de andere kant van Abou Imran, wanneer hij zich even later excuseert tegenover Allah omdat hij het woord ‘Israël’ in de mond heeft genomen. Dat is namelijk een vies woord dat zoveel mogelijk vermeden dient te worden.

Volgens Abou Imran leeft de moslimgemeenschap in het Westen in een ‘coma’. “Onze gemeenschap is verzwakt, we worden financieel uitgebuit, onze landen worden militair bezet door het Westen en ideologisch worden we dagelijks bestreden.” Met Shariah4Holland hoopt hij moslims in Nederland wakker te schudden. De moskeeën doen dit in zijn ogen veel te weinig. “Veel moslims nemen niet hun verantwoordelijkheid. De militaire kolonisatie van onze landen en de dagelijkse aanvallen op de moslims door de Nederlandse regering moeten door moslims bestreden worden. De gemiddelde moslim weet niet meer dat wij een gemeenschap zijn van veroveraars, van trots.” Imran verwerpt de democratie. “Want dat is een door mensen geschapen sys-teem. Wat jullie democratie noemen, is de bron van alle ellende in de wereld.” Dat hij zelf ooit op de kieslijst van de Arabisch-Europese Liga (AEL) stond, noemt hij ‘een jeugdzonde’.


Het zijn citaten die je verwacht van een fundamentalist, en Abou Imran gooit ze er met zichtbaar plezier uit. Een paar keer zegt hij ook letterlijk dat hij weet er pikante uitspraken van hem worden verwacht. Eigenlijk maakt het ook niet zo veel uit hoe serieus hij die pikante uitspraken bedoelt; belangrijker is hoe zijn volgelingen die opvatten, en hoe letterlijk ze een aansporing als ‘bestrijden’ nemen. Voor Abou Imran zelf lijkt het ook niet altijd even duidelijk waar nu precies de grens ligt. Zo mag een moslim volgens hem nooit een aanslag plegen in het land waar hij woont. Maar of dat betekent dat een Belgische moslim wel een aanslag mag plegen in Nederland, laat hij over aan de schriftgeleerden.

Veroordeelt hij de moord op Theo van Gogh door Mohammed Bouyeri? Imran laat het in het midden. Hij beschouwt Bouyeri als een moslimbroeder die op zijn onvoorwaardelijke steun kan rekenen. “Mohammed Bouyeri, moge Allah hem spoedig bevrijden, is een moslim, en ik ben er honderd procent van overtuigd dat Bouyeri bewijzen heeft om zijn daad te rechtvaardigen tegenover de schepper.” Bovendien zijn de misdaden van Theo van Gogh volgens Abou Imran vele malen erger. “Van Gogh heeft de meest edele persoon in de geschiedenis aangevallen: de profeet Mohammed. En hij heeft nog een grotere misdaad begaan door ongelovig te zijn. Ik begrijp de woede van moslims tegenover figuren als Geert Wilders en Theo van Gogh. Mocht Bouyeri morgen vrijkomen, dan is hij van harte welkom bij Shariah4Holland.” Ibrahim en Abu Bakr brommen instemmend.

De ideeën van Shariah4Belgium en Shariah4Holland zijn extreem en provocerend, maar zijn ze ook gevaarlijk? Abou Imran verklaart de jihad ‘voorlopig’ alleen met woorden te willen voeren. Voorlopig dus. Ook zegt hij dat wanneer er een moslim is binnen zijn organisatie die ‘de behoefte voelt om iets te doen,’ hij dat vooral zal zien als een persoonlijke kwestie. “Ik zal nooit een moslim in het openbaar veroordelen, al heeft hij genocide gepleegd. Dat is iets tussen die moslim en Allah.”


Er zijn drie leden van Shariah4Belgium opgepakt wegens terrorisme. Imran, uitdagend: “Nou en? Justitie heeft geen snippertje bewijs.” Wat vindt hij van de aanslagen van 11 september? “Wat heb ik met 11 september te maken?” zegt Abou Imran, en hij heft zijn handen ten hemel. Maar wat is zijn persoonlijke mening? Imran schudt het hoofd. “Een moslim hééft geen eigen mening. Dat is juist het speciale aan ons geloof. Een christen of jood heeft een eigen mening, wij hebben de Koran. Mijn persoonlijke mening doet er dus niet toe. Dat heet onderwerping.”

Hoewel Abou Imran zegt Geert Wilders uit de grond van zijn hart te haten en hem standaard aanduidt als ‘een kleine, vernederde ongelovige’, ziet hij de blonde Limburger tegelijkertijd als het reclamebord voor de islam. Iemand die mensen nieuwsgierig maakt naar zijn godsdienst. Een regering onder leiding van Wilders ziet Abou Imran dan ook wel zitten. “Ik heb liever een Geert Wilders die duidelijk is dan zo’n hypocriet als Mark Rutte.”

In oktober kwam er een brief naar buiten van het veroordeelde Hofstadgroep-lid Jason W., waarin W. afstand nam van het extremistische gedachtegoed. Abou Imran wist van het bestaan van die brief, maar had hem nog niet gelezen. Hij doet dat nu ter plekke – de verslaggever heeft een printje bij zich. Als hij hem uit heeft, haalt hij zijn schouders op. “Ik ben niet onder de indruk. De islam biedt ruimte voor leugens om bestwil. Wanneer een moslim in de gevangenis zit, moet je zijn woorden nooit voor waar aannemen.” Volgens hem is het goed mogelijk dat Jason W. onder druk is gezet door de AIVD. Hij bidt even tot Allah dat deze W. mag vergeven.


Het hele gesprek door blijkt dat Abou Imran vooral ook over de ‘zachte’ kanten van de sharia wil praten. Hij zegt dat er nauwelijks misdaden werden begaan in de tijd dat de sharia van kracht was (“In 1302 jaar tijd zijn er maar 120 verkrachtingen gepleegd”), dat andersgelovigen onder sharia-wetgeving uitstekend worden beschermd en dat zaken als water, gas en licht straks gratis worden. Maar op de vraag hoe dat laatste moet worden betaald, komt toch de gewelddadige kant van de shariah naar boven. “Dat betalen we van de oorlogsbuit. Als Nederland morgen wordt veroverd wordt door de islam, zal er een grote oorlogsbuit zijn, bijvoorbeeld de paleizen en het goud van het koningshuis.”

Op de vraag of hij niet bang is voor een botsing der beschavingen, antwoordt hij vol vuur: “Laat het maar botsen! Ik hoop juist dat er een clash of civilizations komt! Dan zullen jullie democraten zien dat Allah met de gelovigen is.”

Is er dan echt helemaal níets goed aan de westerse way of life? Abou Imran denkt even na en knikt dan. “Ja, de dierenrechten, die zijn bij jullie goed geregeld.”

Edmond Messchaert, woordvoerder Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding:”Shariah4Belgium kennen we uiteraard. Hun website wordt vermeld in onze laatste twee dreigingsrapportages; we monitoren elke website die iets te maken heeft met jihadistische ideologieën. Bij Shariah4Belgium is dat vrij gemakkelijk, omdat die club in het Nederlands communiceert. Er zijn inmiddels ook Kamervragen gesteld over Shariah4Holland. Die worden binnenkort beantwoord. Kortom: we houden de heren nauwlettend in de gaten.”

Ahmed Marcouch, Tweede Kamerlid namens de PvdA:”Ik heb inderdaad Kamervragen gesteld. In een democratisch land mag iedereen denken wat hij of zij wil, maar oproepen tot haat en geweld mag níet. Shariah4Belgium plaatst vijandelijke videoboodschappen op YouTube alsof ze in Tora Bora zijn opgenomen, en meldt dat als de profeet Mohammed wordt beledigd, ze bloed wil zien stromen. Ook zijn ze zeer beledigend naar homo’s toe. De politiek en de islamitische gemeenschap zelf mogen hier niet laks mee omgaan. Ik vraag om een publiek protest tegen de virulente bedreiging van homo’s. Júist van moslims. Dit gebeurt immers onder het mom van hun religie. Wie zwijgt, stemt toe.”

Freek de Swart