RTL wint Koffie-oorlog

Werkend Nederland merkt er niks van, maar elke werkdag rond tien uur ’s ochtends woedt een heuse oorlog. Nieuwkomer Koffie MAX neemt het nu al vijf weken dagelijks op tegen instituut Koffietijd! (sinds 1994).

MAX-voorzitter Jan Slagter begon in april vorig jaar al met oorlogstaal. Hij zou Koffietijd! ‘helemaal gaan slopen’, zo zei hij in het AD. Later ontkende Slagter die woorden, maar verslaggeefster Annemart van Rhee zei toentertijd tegen HP/De Tijd: “Uiteraard heeft hij dat gezegd, anders zou ik het nooit opschrijven. Hij heeft het zelfs twee keer gezegd: eerst ’s ochtends bij de koffie, waarna ik het hem ’s avonds nog even voor de zekerheid heb gevraagd. Hij herhaalde zijn opmerkingen en zei: het is prima.”

Heeft u spijt? Slagter: “Hoe kan ik spijt hebben van iets dat ik helemaal niet gezegd heb? Ik heb het woord ‘slopen’ nooit in de mond genomen. Ik wilde een knipoog maken naar de strijd die toen bezig was tussen RTL en SBS met Sterren Dansen op het IJs.”

Kapot maken dan? Heeft u dat gezegd?

“Privé misschien, maar niet tegen een journalist! Ik heb meteen maar een mail naar John de Mol gestuurd. Hij begreep meteen dat ik dat niet gezegd kon hebben. Ik heb Loretta Schrijver een grote bos bloemen gestuurd. Van haar heb ik niets meer gehoord, maar dat hoeft ook niet.”

Fast forward naar 2011. Koffie MAX (met Myrna Goossen) scoort dagelijks een stuk lager dan de concurrent van RTL. Vorige week donderdag duikelde de kabbelshow naar 56.000 kijkers.

“Dat was een all-time low,” zegt Slagter. “Toen schrok ik heel erg. Ik dacht eerst dat er een ééntje was weggevallen. Ik ben meteen met de eindredacteur en Myrna gaan praten om ze een hart onder de riem te steken. Het is zo frustrerend, want ze geven echt alles om het programma te laten slagen, tot ’s avonds laat.”

Het gaat niet elke dag zo beroerd, maar u haalt bij lange na niet de cijfers van Koffietijd! (stabiel rond de 250.000). Hoe komt dat?


“Door het NOS Journaal beginnen we om 10.10 uur, tien minuten na Koffietijd!. En ik heb me laten vertellen dat bij deze lage kijkaantallen het meten moeilijker is. Als er twee kijkers met zo’n kastje aan het gymmen zijn, scheelt je dat zo 40.000 kijkers.”

Trekt u nu Stichting KijkOnderzoek in twijfel?

“Nee hoor!”

Nog goed nieuws?

“Koffie MAX krijgt alleen maar positieve reacties. En binnen onze doelgroep – 50-plus – scoren we heel aardig. Als we het NOS Journaal nu nog naar Nederland 2 weten te verplaatsen, kunnen we de strijd aan.”

import de kring