Vol levenslust

Als violiste maakte Joan Wasser deel uit van Antony’s band The Johnsons en in de groep van Rufus Wainwright vervulde zij de rol van de sexy multi-instrumentaliste die er ook niet voor terugdeinsde om de achtergrondkoortjes te doen. Geruime tijd verzorgde zij – in haar eentje met een gitaar om de nek – ook Rufus’ voorprogramma met een handvol zelfgeschreven liedjes. Ondanks haar bejubelde, onder het pseudoniem Joan As Policewoman uitgebrachte debuutalbum Real Life, was zij tot haar grote irritatie voor veel journalisten toch voornamelijk de onwettige weduwe van Jeff Buckley. Met het tweede album To Survive bewees Joan Wasser dat zij zowel haar beroemde werkgevers als haar inmiddels heilig verklaarde ex glorieus had overleefd. Op The Deep Field heeft zij de last van het verleden helemáál van zich afgeworpen. Waar haar vorige platen nog een bijna Leonard Cohen-achtige somberheid ademden, bruist JAPW’s derdeling van levenslust. Niet dat haar wat meer zonnige kijk op het leven ontaardt in ongepaste vrolijkheid: zowel de muziek als de teksten gaan nog steeds veel dieper dan die van de gemiddelde band. In een intrigerend en complex klankbeeld van blanke art-soul, fileert Wasser de liefde nog immer met een vlijmscherp mes. ‘Release your inner animal’ adviseert zij ons op haar website. En op The Deep Field kun je horen hoe dat moet.

Ruud Meijer