Boer is hit

De tien redenen waarom het tv-programma Boer zoekt Vrouw zo’n monsterlijk grote hit is.

1) In deze woelige wereld lijkt het leven op het platteland simpel en overzichtelijk. Of primitief en vreselijk. Daar kun je naar verlangen. Of je kunt juist blij zijn dat je niet zo’n leven hebt.

2) Er is een sterke romantische component: een boer die je het doorgaans gunt zou zomaar eens gelukkig kunnen worden met een partner die niet per se goed in de markt lag…

3) De hoofdrolspelers zijn karakteristiek, de kijkers zien mensen die dicht bij hen staan. Kijkers zijn voyeurs.

4) BZV is gewoon goed gemaakt, rustiek gefilmd, knap gemonteerd. Nooit hoor je een trein.

5) Aangezien één van de drie beschikbare Nederlanders kijkt, ben je al snel een loser bij de koffieautomaat als je geen mening hebt over de opbloeiende relaties.

6) Yvon Jaspers is de gedroomde presentatrice, de ultieme girl next door, het geperfectioneerde Zeeuws meisje (uit Brabant), doorgaans em-patisch, streng als het moet.

7) Het is altijd leuk om te zien hoe het werkt bij zo’n boerenbedrijf – BZV kijkt achter de staldeuren.

8) Het KRO-programma staat perfect geprogrammeerd, ná het voetbal en het journaal, en de concurrentie durft het gevecht niet meer aan.

9) Er wordt zuinig omgesprongen met de formule: niet te veel afleveringen, hoogstens één keer per jaar een serie.

10) De publiciteit helpt: al met twee miljoen kijkers zou BZV een programma zijn waarover veel geschreven en gesproken werd.

Bert van derVeer