Carnaval: Breda bang voor nieuwe invasie Randstad-tuig

Carnaval komt er weer aan. En dat betekent voor Bredanaars weer hopen dat dronken jeugd uit de Randstad voor Kruikenstad (Tilburg) kiest en niet voor Kielegat. Op reportage in het nachtnet. “Het is een kutsysteem, schrijf dat maar op.”

“Is ook altijd wat met die klotetreinen!” Dennis Stam (19) heeft net van de NS-beveiliging te horen gekregen dat hij de trein van 3 uur heeft gemist en dat hij een uur moet wachten. Gelukkig heeft hij nog wel een paar blikjes bier en drie teruggevonden vrienden bij zich. Net als honderden andere jongeren uit Dordrecht reist de groep jongens elk weekend met de nachttrein om in Breda te stappen. In ruil voor een sigaret wil hij wel wat zeggen over  nachtnet: “Het is een kutsysteem, schrijf dat maar op. De treinen rijden nooit op tijd en als ze wel op tijd rijden moet je negen op de tien keer met bussen.” Ook over de beveiliging van de NS die hem netjes te woord stond is hij niet te spreken: “Zelf hebben ze hun zaakjes niet op orde, maar wel hele tijd van: U moet dit, u moet dat. Laat mij gewoon lekker dronken zijn!” Even verderop pist een andere Dordtenaar tegen het  glazen raam van het station. De gele hesjes van de beveiliging zien het niet of doen in ieder geval alsof. Het trekt een speciaal soort mensen aan, zo’n nachtnet.

Elk weekend komen er honderden jongeren van boven de Maas naar Breda om te gaan stappen. De plaatselijke Horeca was in het begin fel tegen de komst van nachtnet. Rond het carnaval van 2010 werd er zelfs een speciale stickeractie gehouden om Rotterdammers te verleiden naar Tilburg te gaan en Kielegat een jaartje over te slaan. De Randstedelingen hadden in Breda al ver voor de komst van nachtnet naam gemaakt als notoire ruziemakers. Bovendien was er onder de caféhouders de angst dat de Bredase jeugd naar elders zou trekken.

De plaatselijke jongeren zijn niet weggetrokken, maar het tuig kwam zeker in het begin massaal op Breda af. Dhr. Elsman, eigenaar van de populaire Bredase discotheek Kerkplein, kan zich nog wel een wijkagent uit Rijnland herinneren die op werkbezoek kwam: “Die man begreep in een keer waar alle probleemgevallen van zijn wijk het weekend uithingen, die zaten dus hier.” Algemeen gezien vindt de discotheekeigenaar dat de sfeer is verhard, maar hij legt de schuld daarvan niet enkel bij de gasten van buiten. “tegenwoordig beginnen ze gelijk met steken, dat zie je ook onder jongens van hier hoor.” 

“We moesten in het begin elkaar gewoon nog een beetje leren kennen. Bredanaren zijn toch wat gemoedelijker dan bijvoorbeeld een Rotterdammer, vooral de portier had daar in het begin wat moeilijk mee.” De eigenaresse van discotheek Bash, Willy van Schie, ziet de wereld wat zonniger in. Ze schat dat van al haar gasten in het weekend 35% met nachtnet naar Breda is gekomen. Hoewel ze in het begin nog heeft meebetaald aan een anti-flyeractie zou ze nu haar nieuwe publiek niet meer kwijt willen. “Uiteindelijk wil iedereen gewoon een leuk feestje.”

Voor niks gaat de zon op en nachtnet kost de provincie Noord-Brabant en de aangesloten gemeentes dan ook 1,6 miljoen per jaar. Een stad als Breda betaalt hier honderdduizend euro aan mee. Hoewel de subsidie in het begin enkel was bedoeld als test, krijgt de bijdrage langzaam het karakter van vaste kostenpost. Zo is onlangs besloten om de subsidie van de lijn Tilburg – Den Bosch met een jaar te verlengen terwijl eigenlijk al bewezen is dat er nooit geld op verdiend zal worden. Walter de Boer, beleidsmedewerker Spoor bij de provincie Noord-Brabant, geeft toe dat de subsidie zo eigenlijk niet zo bedoeld is: “De grond waarop nu subsidies worden verstrekt heeft eigenlijk niets te maken met het oorspronkelijke doel, maar de politieke druk is blijkbaar groot. Het staat ook kosmopolitisch een stad met openbaar vervoer in de nacht.”

Freek de Swart