Spring naar de content

Mannenparadijs: de MediaMarkt

De MediaMarkt is dé plaats waar de oerinstincten van de moderne man naar boven komen. Nergens anders kan hij het verschil in technisch inzicht met zijn vrouw duidelijker etaleren. Bericht uit het walhalla van de knoppendraaier.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Mark Traa

We gingen naar binnen bij de Mediamarkt.
Nee, wacht.
We moesten eerst even diep ademhalen. Want we stonden voor een missie die het uiterste van ons zou vergen. Vele uren zouden we gaan doorbrengen in het ultieme technologische warenhuis, ’s lands grootste uitstalkast van huishoudelijk vernuft, de IKEA onder de elektronicazaken. We zouden ons begeven tussen honderden flikkerende televisieschermen, tussen dreunende speakers en zoemende camera’s. We zouden apparaten gaan zien waarvan we het bestaan niet eens hadden kunnen vermoeden. We zouden getuige zijn van menselijke hebzucht in optima forma. In de Mediamarkt komen mensen zonder met hun ogen te knipperen twee maandlonen inruilen voor een televisie die een paar inch groter is dan hun vorige. In de Mediamarkt komen mensen die in een stille wedloop met collega’s, vrienden, buren of zichzelf een fortuin uitgeven aan een camera die nét iets meer kan dan het toestel dat ze een jaar eerder kochten. Het zijn mensen die niet principieel thuisblijven omdat ze in een bloedirritante reclamespot van een schnabbelende cabaretier worden aangespoord om vooral te komen – want u bent toch niet gek? Die mensen zouden we in groten getale gaan treffen. Urenlang.
We gingen dus naar binnen bij de Mediamarkt.
De kleur van de Mediamarkt is rood. Rood is een alarmerende kleur, en alles binnen de Mediamarkt is erop gericht onze alertheid te vergroten. Alerte mensen zien meer. En er is véél te zien in de Mediamarkt. Misschien wel té veel. Elektronica is alomtegenwoordig en goedkoper dan ooit, en hier vinden we alles in het kwadraat. We zien vermoeid zuchtende mensen in een straat met koelkasten. We zien mensen twijfelen tussen een paar dozijn navigatiesystemen. En we zien dolende mensen in een labyrint van flatscreentelevisies. De boodschap van de Mediamarkt is duidelijk: u móet wel slagen bij ons, want er is simpelweg niet meer te krijgen. De overdaad verplicht bijna tot aankoop, al is het een pakje batterijen.

Lees het gehele artikel in de HP/De Tijd van deze week.

Onderwerpen