De MediaMarkt in de baarmoeder

De Mediamarkt is de grootste keten van elektronicazaken in Nederland, maar ook in veel andere landen. Samen met het zusterbedrijf Saturn draaide MediaMarkt vorig jaar wereldwijd een omzet van zo’n 20,8 miljard euro. Florissant gaat het echter niet met de consumentenelektronica: de economische crisis heeft zich laten voelen. Vorige maand sloten de It’s-winkels hun deuren. Een groeiend deel van de verkoop verdwijnt richting internet. Daar zijn het relatief veel vrouwen die apparaten kopen: mannen hebben kennelijk meer behoefte om ze eerst ‘live’ uit te proberen.

Het lijkt een vooroordeel dat mannen meer gevoel hebben bij techniek dan vrouwen. Maar toch is het zo. In zijn recente boek Wij zijn ons brein schrijft hersenonderzoeker Dick Swaab dat jongetjes al vanaf de dag van de geboorte liever naar mechanisch bewegende voorwerpen kijken dan meisjes. Later komen de voorkeuren terug in kindertekeningen: meisjes tekenen meer menselijke figuren, jongens meer objecten – vooral vervoermiddelen. Zelfs bij apen is er een verschil: mannetjes spelen liever met autootjes en ballen, vrouwtjes met poppen. De oorzaak van de verschillen zit hem waarschijnlijk in de testosteronproductie in de hersenen van de foetus. De liefde voor of de afkeer van de MediaMarkt ontstaat dus al in de baarmoeder. Waarbij er moet worden aangetekend dat er uiteraard een variĆ«teit is: er zijn natuurlijk ook vrouwen die technischer georiĆ«nteerd zijn dan de gemiddelde man. Maar zowel mannen als vrouwen kunnen over hun stereotype gedrag in de MediaMarkt zeggen dat ze er in aanleg echt niets aan kunnen doen.

import samenleving