Aloha II (1999-2005)

“Popmuziek wordt al lang niet meer exclusief dóór jonge mensen vóór jonge mensen gemaakt. De Stones zijn ook al bijna zestig, en die hebben talloze fans die veertig jaar jonger zijn.” Tjerk Lammers, voormalig perspromotor bij platenmaatschappij WEA, wist het in november 1999 héél zeker: aan een popblad met veel aandacht voor oudere, gesettelde acts bestond in Nederland grote behoefte. Hij noemde zijn maandblad Aloha (met een vette knipoog naar het voormalige periodiek van Willem de Ridder en consorten), maar meer dan 16.000 lezers wist hij niet voor zijn initiatief te interesseren. Aangezien zowel Aloha als Oor werd uitgegeven door de Nederlandse Tijdschriften Groep (NTG), lag een oplossing voor het probleem voor de hand. In 2005, nadat Aloha eerst was samengevoegd met een gratis blaadje van winkelketen Van Leest en de titel Aloha, People & Music had gekregen, werd de fusie tussen beide bladen geëffectueerd; in de praktijk kwam het erop neer dat Aloha werd opgeslokt door Oor.

Lammers liet zich echter niet uit het veld slaan en lanceerde in december 2005 een opvolger van Aloha, onder de titel Revolver, naar de gelijknamige Beatles-elpee uit 1966. Al in maart 2007 raakte de nieuwe titel in financiële moeilijkheden en moest de uitgave worden gestaakt. Later dat jaar volgde echter een doorstart. In mei 2010 kreeg het blad een nieuwe naam en een nieuwe formule: Revolver’s Lust for Life, bedoeld als ‘mannenblad over muziek & meer’. Ook films, uitgaan, theater, hifi-apparatuur en (muziek)boeken krijgen sindsdien veel aandacht. Gecertificeerde cijfers zijn niet voor handen, maar volgens hoofdredacteur Martin Cuppens bedraagt de verspreide oplage van Revolver’s Lust for Life ongeveer 25.000 exemplaren.

import popjournalistiek