Doodrijders

Het is de belangrijkste rechtse hobby, en dus onvermijdelijk het politieke speerpunt van dit rechtse hobbykabinet: zo hard mogelijk rijden op de snelweg. Dankzij Rutte bent u nu via de Afsluitdijk een halve minuut eerder thuis – als u daar tenminste aankomt, en niet halverwege (dus liefst vijftien seconden eerder) tegen uw voorligger bent geknald.

Dat laatste is van u dan in elk geval wel heel daadkrachtig – het belangrijkste epitheton waar deze coalitie zich op voor wil laten staan. Even daadkrachtig als die militaire stuntbevrijdingspoging in Libië. Ook al ging ook dát vervolgens mis, en is een en ander slechts met een sisser afgelopen nadat de fiere coalitie der daadkrachtigen in de persoon van Hans Hillen – die daarmee vanwege Den Helderse toestanden binnenkort vast nog meer ervaring gaat opdoen – heel nederig aan Kadhafi zijn excuses aanbood.

Dat mag de coalitie als geheel straks ook doen aan de nabestaanden van elke extra verkeersdode die nu door deze Telegraaf-maatregel valt. En dat zullen er ettelijken zijn, zo hebben verkeersdeskundigen al uitgerekend.

Nu heeft, als bekend, gedoogpartner PVV, die met die 130 kilometer per uur óók gepaaid moest worden, geen boodschap aan deskundigheid – de onderbuik van Henk en Ingrid weet immers alles beter. Maar CDA en VVD zullen toch niet ál hun kiezers onder ogen durven komen met de populistische slogan ‘kennis is linkse kerk’.

Zelden is de invoering van een ‘daadkrachtige’ maatregel met meer potsierlijkheid omgeven geweest dan deze snelheidsverhoging. Weet u het nog, al die ministers op dat verregende asfalt, zo trots in de weer met nieuwe snelheidsborden? De kosten van die vervanging mag u als belastingbetaler dragen.

De actie maakt één ding duidelijk: als de coalitie in de Eerste Kamer haar hobbybeleid niet meer met 130 kilometer per uur kan voortzetten en de huidige bewindslieden werkloos raken, dan kunnen ze moeiteloos als wegwerker aan de slag. Opstelten beschikt daarvoor reeds over het benodigde krachtdadige fysieke postuur.


Toch lijkt het kabinet zelf nu ook al een beetje te schrikken van zijn eigen daadkracht, nu landelijk verkeersofficier Koos Spee aan de bel heeft getrokken. Want ja, de realisatie van de kabinetsdoelstelling om het aantal van zevenhonderd verkeersdoden per jaar in 2020 tot vijfhonderd terug te brengen, zit er zo vast niet in. En als gevolg van de noodzakelijk aan te houden marges, zal er pas bekeurd worden bij 139 kilometer per uur. Dus reken maar dat wegpiraten voor die snelheid zullen kiezen.

Voor het CDA rijdt minister Schultz van Haegen (VVD) inmiddels dan ook wat erg hard van stapel. Laatstgenoemde moest erkennen dat Spee ‘geen dingen zegt die niet kloppen’. Kennelijk voelt ze toch enige nattigheid, meer dan op die regenachtige ochtend toen. Kortom: blijkt dit straks een van die vele dure proefballonnetjes waar politici patent op hebben, en die ze uiteindelijk toch weer als onverstandig leeg laten lopen? Of zet De Telegraaf dan meteen een actie op touw onder het ooit door de Duitse christen-democraten als verkiezingsleuze gehanteerde motto: freie Fahrt für freie Bürger?

Met het vrije roken in het café en het vrije meppen thuis behoort het vrije racen op straat tot de enige drie concrete maatregelen die dit kabinet tot nu toe heeft genomen. Sommigen stellen dat dat in een democratie nu eenmaal onvermijdelijke concessies zijn om De Telegraaf-lezer het gevoel te geven dat ook naar zijn noden geluisterd word. Persoonlijk voel ik er echter weinig voor om daarom de kans te vergroten door zo iemand doodgereden te worden. Ook al is dat nog zo democratisch.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

import thomas von der dunk