Popfoto (1966-1995)

Muziek Expres (zie aldaar) was reeds een doorslaand succes, maar Paul Acket wilde méér. En dus kocht hij in 1965 het kwakkelende, twintig jaar oude muziekblad Tuney Tunes, doopte het om in Popfoto (1966) en liet het vervolgens (in 1969) fuseren met zijn volgende aankoop, het maandblad Teenbeat. Eindresultaat: een speciaal op meisjes gericht popblad, barstensvol foto’s, posters en prijsvragen. Met volwassen popjournalistiek had het allemaal betrekkelijk weinig te maken, maar aanslaan deed het wél: begin jaren zeventig, op het hoogtepunt van de Donny Osmond- en David Cassidy-rage, bereikte Popfoto een indrukwekkende oplage van 325.000 exemplaren en kwam er, net als van Muziek Expres en MuziekParade, ook een succesvolle Duitse editie.

De verkoop van Ackets popbladen aan VNU in 1974 leek voor Popfoto aanvankelijk niet nadelig uit te pakken, maar in de tweede helft van de jaren tachtig ging het alsnog mis en zakte de oplage tot onder de 100.000. In 1995 kwam het einde: Popfoto werd opgedoekt ten gunste van Fancy, een nieuw, supershiny tijdschrift voor ‘meiden die alles willen weten’, waarbij ‘alles’ bleek te staan voor liefde, seks, mode, beauty en celebs uit de showbizz. Van de ooit zo imposante erfenis van Acket – Muziek Expres was reeds in 1989 opgedoekt – resten sindsdien alleen nog herinneringen.

import popjournalistiek