Vinyl (1981-1988)

“Vinyl is een nieuw Nederlands muziekblad dat maandelijks verschijnt en zich richt op moderne en experimentele muziek, met extra aandacht voor beginnende bands.” Met die aankondiging werd in februari 1981 een frontale aanval gelanceerd op Muziekkrant Oor, waar men volgens de makers van Vinyl niet meer de vinger aan de pols had bij nieuwe ontwikkelingen in de popmuziek. Vinyl zette zijn streven aanvankelijk kracht bij door bij elk nummer een flexidisc te voegen (in het eerste nummer van de Nijmeegse groep Mekanik Kommando), en kon na een jaar bogen op een oplage van ongeveer zesduizend exemplaren.

Uitgeverij De Weekbladpers, sinds 1983 eigenaar van Vinyl, poogde de koers van het blad vervolgens te verbreden naar het voorbeeld van de destijds hippe Britse style-glossy The Face. Het leidde in 1987 tot een uniek staaltje van Publikumsbeschimpfung: in de overtuiging ‘dat er in Nederland belangstelling bestaat voor een jong, onafhankelijk, eigenzinnig en niet al te dom maandblad’ bleek de redactie besloten te hebben toenmalig Veronica-boegbeeld en meisjesidool Adam Curry op de cover van het dubbeldikke zomernummer te zetten. Vinyl-lezers van het eerste uur haakten massaal af, en nieuwe belangstellenden meldden zich slechts mondjesmaat. Eind 1987 werd Vinyl verkocht aan Elsevier-dochter Bonaventura, tevens de uitgever van Oor. Zoals iedereen al verwachtte, hief de nieuwe eigenaar het blad meteen op: in januari 1988 verscheen het laatste nummer. Het abonnementenbestand van Vinyl werd overgenomen door Oor.

import popjournalistiek