Chef-koks buik vol van kortingsacties

Chef-kok Ron Blaauw heeft het helemaal gehad met de tsunami aan kortingsacties, actieweken en weekaanbiedingen die zijn sector momenteel overspoelt, zo vertelt hij in een interview met Misset Horeca: “Die klanten zijn ongelooflijke zeikerds!”

Ron Blaauw is een Twitteractie begonnen om samen met andere restaurateurs een vuist te maken tegen ‘de kortingsmaffia’: “Ik wil stoppen met het in de uitverkoop gooien van mezelf. De enige die aan de kortingsacties verdienen, zijn de organisatoren van de acties zelf.” Ook over het soort gasten dat op de kortingsacties afkomt is de tweesterrenkok niet te spreken: “De klanten die je krijgt, zijn ongelooflijke zeikerds. Je houdt er niets aan over en je ziet ze nooit meer terug. Het zijn gewoon geen mensen die lekker willen genieten!”

Hij is niet de enige kok die zijn portie wel gehad heeft qua actieweken. Eerder liet chef-kok Jeroen de Zeeuw uit Haarlem weten zijn buik ervan vol te hebben: “‘Laat ze lekker oprotten – straks sta ik 52 weken per jaar goedkoop te koken!” Veel koks klagen ook dat de kortingsklanten, naast dat het zeikerds zijn, nooit terugkomen voor een maaltijd voor de reguliere prijs. Caroline Berends van sterrenrestaurant De Nederlanden: “We gaan zo aan het doel voorbij. Wij zien vooral gasten die elke restaurantweek terugkomen.”

Kritiek of niet, de RestaurantWeek blijft een groot succes. De laatste editie in maart was goed voor 221.000 reserveringen.

Freek de Swart