Uit de bocht

Tuurlijk, inkomsten zijn inkomsten, maar als Telegraaf.nl nu ook adverteert voor nazistische parafernalia, is de Krant van Wakker Nederland nog rechtser dan we dachten.

Eind vorige week verscheen boven aan de website van De Telegraaf opeens een banner van het ogenschijnlijk onschuldige CafePress, een webshop die grossiert in vrolijke hebbedingetjes en naar eigen zeggen maandelijks wereldwijd elf miljoen unieke bezoekers weet te lokken.

Toch zijn niet alle producten die CafePress in het assortiment heeft even vrolijk, zo blijkt uit de banner op Telegraaf.nl. Want wat doet een button met het logo van de extreem-rechtse American National Socialist Party (ANSP) daar? Nieuwsgierig als we zijn, klikken we op de banner, waarna een bonte verzameling aan ANSP-snuisterijen voor onze ogen verschijnt. We zien buttons, thermoskannen, T-shirts, sleutelhangers, tassen, petjes, kalenders, oorbellen, kinderpyjama’s, ansichtkaarten, teddyberen en zelfs G-strings – stuk voor stuk voorzien van een ANSP-logo met adelaar of schedel en de karakteristieke bliksemschicht. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? “Nee, dit mag niet zomaar gebeuren,” laat een dame van de online sales-dienst van Telegraaf Media weten. Maar hoe kan zoiets er dan toch doorheen glippen? “Wij verkopen advertentieruimte door aan derden, en daar hebben we eigenlijk geen invloed op. Dat gebeurt op veilingbasis, waarbij de hoogste bieder in aanmerking komt voor een plekje.” Dus ongeacht de discutabele boodschap kan iemand met genoeg centen gewoon op Telegraaf.nl terecht? “Degene die hier over gaat, is er vandaag niet. Kunt u wellicht een andere keer terugbellen?” ER

import de tijd