Real-time reclame op Facebook

Facebook is begonnen met een nieuwe manier van adverteren: real-time ads. Het experiment wordt uitgevoerd onder een klein gedeelte (slechts 1 procent) van de gebruikers, maar die ene procent staat toch gelijk aan zo’n zes miljoen Facebook-profielen. De real-time ads zijn gebaseerd op elke status of post van de betreffende persoon in het experiment. Typ je: “Ik heb zin in pizza,” dan verschijnt er onmiddellijk reclame voor Domino’s Pizza. Schrijf je iets over je pasgeboren baby, dan grijpt Pampers zijn kans.

Gmail, de gratis e-maildienst van internetgigant Google, gebruikt de real-time ads al langer: naast e-mails zijn in het scherm reclame-uitingen te zien die direct betrekking hebben op de inhoud van de gestuurde of ontvangen e-mail. “Als dit plan doorzet, is Facebook meteen het grootste advertentieplatform ooit,” aldus Michael Lazerow, CEO van Facebooks marketingafdeling – het sociale netwerk heeft wereldwijd een half miljard gebruikers.

Vanaf nu worden we dus real-time gecontroleerd? Wellicht biedt het troost te beseffen dat de analyse van de teksten niet door mannetjes in achterafkamertjes wordt gedaan, maar door computers die gebruikmaken van ingewikkelde algoritmen. Toch zit er wel degelijk een groot bezwaar aan, aldus professor Hank Wasiak. “Niet alle onderdelen van ons innerlijke leven kunnen opgelost worden met koopdrift.”

Facebook is al verschillende keren in opspraak geraakt aangaande privacy-vraagstukken. Volgens oprichter en eindbaas Mark Zuckerberg is de wens van leden om volledige zeggenschap te houden over persoonlijke data bijna onmogelijk te rijmen met die andere wens van de moderne mens: zo veel mogelijk data met zo veel mogelijk anderen delen.

“I’m trying to make the world a more open place” is dan ook Zuckerbergs eigen motto.

Pauline Bijster