Onderzoek; levensstijl van homoseksuelen

Elke week één artikel uit HP/De Tijd in zijn geheel op de website. Deze week een onderzoek van Intomart GfK die peilde hoe homo’s verschillen van hetero’s. Het onderzoek is nog maar net klaar, HP/De Tijd heeft de primeur. Welkom in Homoland, waar de dames zich als heren gedragen en vice versa.

Klopt het vooroordeel dat homomannen veel crèmes gebruiken, dat ze graag stappen en dat ze veel geld besteden aan kleding? En kiezen lesbiennes voor een technische opleiding en stappen ze in hun vrije tijd op de motor? Voor het eerst is onderzoek gedaan naar de levensstijl van homoseksuelen. Lex van Meurs, research director bij onderzoeksbureau Intomart GfK is de laatste gegevens nog aan het verwerken, maar geeft HP/De Tijd vast de primeur: uit zijn onderzoek blijkt dat veel stereotypen over homo’s en lesbiennes waar zijn.Van Meurs vergeleek in een groep van 74.000 mensen de homo’s met de hetero’s. “We hebben profielen gedraaid en gevraagd naar opleiding, huisvesting, relaties, inkomen en waar dat aan besteedt wordt.” Hij ontdekte dat homomannen relatief vaker een zorgopleiding volgen, een kunst en cultuurstudie kiezen of zich in talen verdiepen. Lesbische vrouwen kiezen relatief vaker voor een ICT- of techniekopleiding en zijn ook meer dan heterovrouwen terug te vinden in de land- en bosbouw en visserij. Homo’s komen in alle sociale klassen in gelijke mate voor, maar homoseksuelen zijn over het algemeen wat hoger opgeleid dan heteroseksuelen. Ze wonen vooral in de grote stad, met name in Amsterdam (waar één op de zeven een onderkomen heeft). 64 procent van de homomannen en 70 procent van de lesbiennes zegt een relatie te hebben, tegenover 84 procent van de heteromannen en 78 procent van de heterovrouwen. Homo’s zijn dus vaker alleenstaand. Ze bewonen vaker een zelf aangekochte etagewoning en besteden hun geld anders.Eén op de drie homomannen zegt bijvoorbeeld waarde te hechten aan modieuze merkkleding of producten – dat is bijna twee keer zo veel als heteromannen. Het merk Apple is zeer populair: iMacs, iPods en iPads worden twee keer zo veel aan homo’s verkocht als aan hetero’s. Ook zeggen homo’s regelmatiger uit te gaan en vinden ze het belangrijker dan hetero’s om trendy en chique clubs te bezoeken. Ze drinken meer: 8 glazen alcohol per week, waar hetero’s 7,1 glas per week achteroverslaan. “Al denk ik wel dat mensen zoiets moeilijk in kunnen schatten en dat snel aan de lage kant houden,” zegt Van Meurs. Wat hem daarbij opviel, was dat homomannen vaker wijn drinken dan bier en ook meer gedestilleerde drank tot zich namen. Lesbiennes hebben overigens de grootste voorkeur voor bier en drinken ook bijna twee keer zo veel als heterovrouwen.Een ander opvallend verschil: homomannen besteden veel meer geld aan cosmetische producten dan heteromannen. Grote kans dat in hun badkamers dag-, oog- en antirimpelcrèmes, scrubs en camouflageproducten te vinden zijn. Lesbiennes gebruiken juist minder make-up dan heterovrouwen. Alleen haargel is erg populair.Homo’s kiezen ook voor andere winkels. De Bijenkorf is een uitschieter naar boven. Stel dat u daar bij een volgend bezoek een man ziet bij een kledingrek, dan is de kans groot dat het hier om een homo gaat: de Bijenkorf is onder homo’s 2,5 keer populairder dan onder heteromannen. Daarnaast is reizen populair. De lesbienne zit graag op de motor en over het algemeen gaan homoseksuelen ook vaker op vliegvakantie. Hoewel dit allemaal generalisaties zijn en geen enkele homoseksueel of heteroseksueel zich identiek gedraagt, maakt het onderzoek wel duidelijk dat de algemene lifestyle van homoseksuelen anders is. Homotijdschriften zullen met dit onderzoek in hun handjes klappen: weer een argument om adverteerders mee te paaien!

Test úw homokennis in de HP/De Tijd van deze week.

Ivo van Woerden