D66 koopt vrienden op Twitter

Wilt u ook extra volgers op Twitter, en ook op uw website een vloedgolf aan bezoekers, die allemaal interesse hebben in uw producten of diensten? En dat alles voor slechts 20 euries in de maand? Nee? Nou, D66 wel! Tenminste, als je twittervolgen.nl moet geloven.

D66 krijgt nog weleens het verwijt een allemansvriend te zijn die oppertunistisch met alle winden mee waait. Zelf noemen ze dat pragmatisme, maar wat deed het logo van D66 dan op een site waar je Twittervrienden kunt kopen? Volgens Boris van der Ham een actie van een stel lokale liberalen.

D66-woordvoerder Luuk Versluis laat weten het een raar verhaal te vinden: “Twittervolgen beweerde een paar D66’ers als klant te hebben, maar om privacyredenen wilden ze helaas niet zeggen wie.” Na een klacht van D66 is het logo van de partij van de site gehaald, net als alle andere logo’s van tevreden klanten. Luuk Versluis: “Het is toch een beetje een vage dienst die niet past bij het open karakter van Twitter.”

Sander Renders van Twittervolgen.nl wil alleen kwijt dat de referenties over de D66-leden ‘gewoon kloppen’. Het kopen van vrienden ziet hij niet als valsspelen, maar als een slimme nieuwe manier van marketing: “Een advertentie in een blad is toch ook niet valsspelen? Klanten moeten zelf beslissen of ze het ethisch verantwoord vinden, daar doen wij verder geen uitspraken over.”

Freek de Swart