Slippertje

“Laat mijn naam maar op je lippen stikken, zodat niemand je ooit af kan pikken,” zong Alison Mosshart op Keep on your Mean Side, het debuutalbum van The Kills uit 2003. Haar snauwende intonatie en de killer groove van de muziek maakten duidelijk dat ze het meende. Acht jaar later horen we in de openingstrack Future Starts Slow van Blood Pressures dat ze nog steeds geen meisje is dat haar vriendje zomaar vreemd laat gaan. “You can holler, you can wail, you can flap like a broken sail, but I’ll never give you up”- kijk, zo weet je als man tenminste waar je aan toe bent.

Bijna tien jaar gepasseerd en nog steeds hetzelfde liedje? Toch niet. Op dit vierde album van The Kills blijken Mosshart en multi-instrumentalist Jamie Hince weer een stukje te zijn gegroeid. Het duo had de activiteiten even stilgelegd omdat Mosshart was ingelijfd door The Dead Weather, de nieuwe groep van Jack White. De ervaring van twee Dead Weather-albums en tientallen concerten met die band heeft Mosshart absoluut tot een betere zangeres gemaakt. Ook de composities en de riffs van het duo zijn hoorbaar rijker geworden dankzij Mossharts’ slippertje met White. Waar vreemdgaan – zelfs tegen je principes in – al niet goed voor kan zijn.

Ruud Meijer