Beau money

Op de prominente nieuwsbron voor televisiemakers, de website mediacourant.nl, stond op zondag 10 april: “Kijkers haken af bij komedie Linda de Mol.” Vermeld werd niet dat Iedereen is gek op Jack, geprogrammeerd op de zaterdagavond om acht uur, vooral last had van het achtuurjournaal op de dag dat Alphen aan den Rijn wereldnieuws werd.

Op maandag 11 april begon Beau van Erven Dorens aan een avontuur dat werkelijk niet onder een gebrek aan voorpubliciteit geleden had. Nu geldt de timeslot half acht/half negen op werkdagen als de Bermudadriehoek van de Nederlandse televisie: daar lukt helemaal níets. Ik vond 396.000 kijkers voor de eerste aflevering van Show me the money niet eens zo beroerd – een dag later werd zelfs 501.000 bereikt. De eerste week van de quiz werd afgesloten met een gemiddelde van 461.000 kijkers en een marktaandeel van 8,4 procent.

En daar kun je dus ook op verschillende manieren naar kijken. De berichtgeving over Alphen leverde de nieuwsuitzendingen van RTL en NOS nog steeds extra kijkers op. Dus is het niet slecht. Maar de vorige line-up van SBS 6 op dat tijdstip (Shownieuws, gevolgd door Komen eten) had in week 14 gemiddeld 497.000 kijkers met een marktaandeel van 9,2 procent. Dat is dus (een klein) verlies. Maar Show me the money werd gesponsord door de BankGiro Loterij en kostte de zender dus niets. Het leverde juist extra inkomsten op. Dat is weer niet slecht. Er is maar zelden slechts één waarheid.

Bert van der Veer