Tweets als trailers

‘Wie deze schrijver niet kent, is niet hip,’ kopte de Volkskrant onlangs. En zo is het: James Worthy is overal. Zijn narcistische debuut (titel: James Worthy) domineert Twitter en Facebook; Lowlands legde hem al vast.

Stuwt die social media-aanpak de verkoopcijfers op? Hanna Bervoets probeerde in 2009 haar roman Of Hoe Waarom te promoten middels een personage op Twitter. Aandacht zat, maar het boek verkocht veel minder dan opvolger Lieve Céline (dat het zonder webcampagne moest doen).

Worthy: “Ik merk vooral dat de jeugd die normaliter niets met boeken heeft door mijn tweets een boek kopen. Hun eerste boek ooit. Dus internet en Twitter zijn voor mij immens belangrijk. Mijn tweets zijn als het ware de trailers van mijn boek.”

De eerste druk (“3500 exemplaren, een angstaanjagend aantal”) is reeds uitverkocht, er is inmiddels sprake van een derde druk.

“Ik heb de mazzel dat ik bij een uitgever (Lebowski, red.) zit die begrijpt hoe cruciaal internet is. Samen hebben we gewoon internet proberen over te nemen, heel natuurlijk, heel speels, en dat is tot op zeker hoogte prima gelukt.”

import de tijd