Jan Borghuis: ‘Hij trekt op als een sportauto’

Begin jaren negentig deed Jan Borghuis (1968) met studiegenoot economie Gijs van Lookeren Campagne van de Erasmus Universiteit Rotterdam mee aan een ondernemersplan-wedstrijd. Het idee: een Nederlandse versie van het in Berlijn zo succesvolle deelauto-concept Stattauto. Ze wonnen in geen enkele categorie, omdat de jury het idee niet haalbaar achtte. De pitch-presentatie voor enkele geïnteresseerde bedrijven bij het ministerie van Economische Zaken maakte ook weinig indruk. Dus begonnen ze op 21 juni 1995 met drie auto’s voor zichzelf. De eerste jaren leden ze verlies, maar inmiddels kent Greenwheels een duurzaam businessmodel. Het bedrijf is actief in tachtig steden in Nederland, twintig steden in Duitsland en momenteel worden de mogelijkheden in Londen in kaart gebracht. Wereldwijd staat Greenwheels nu in de topdrie van deze nieuwe manier van autodelen.

Hoewel Borghuis uit een geslacht stamt met veel affiniteit voor de autoverkoop – zijn grootvader werd honderd jaar geleden al Chevrolet-dealer – heeft hij weinig met auto’s, laat staan een droomauto. Hij slaagde op zijn achttiende jaar voor zijn rijexamen, maar kocht pas vorig jaar zijn eerste auto. Borghuis: “Een tweedehands Golf, die voornamelijk door mijn vrouw wordt gebruikt voor haar woon- en verkeer.”

Voor Borghuis betekent een auto ríjden, niet hebben. Dat idee kunnen veel mensen volgens hem nog steeds maar moeilijk loslaten. Borghuis: “Ik ben net als de gemiddelde Greenwheels-gebruiker. Die ontleent over het algemeen ook geen status aan een eigen auto. Hoe hoger het opleidingsniveau, hoe minder gevoelig je er voor bent.”

Borghuis weet dat de meeste gebruikers van ‘de groene wielen’ niet (zoals hij) echt gedreven worden door milieu- en maatschappelijke overwegingen, maar door gemak. Toch zijn de milieuvriendelijke effecten indrukwekkend. In Amsterdam bijvoorbeeld zijn ongeveer 13.000 rijbewijshouders aangesloten, die gebruikmaken van 600 auto’s. Dat scheelt volgens Borghuis 25 voetbalvelden aan parkeerplaatsen.

Moet hij voor zijn werk op pad, dan neemt Borghuis eerst de fiets naar zijn kantoor en pakt hij daar sinds kort de Peugeot iOn. Borghuis: “Met 25 elektrische auto’s op locaties in Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam willen we nu via Greenwheels 20.000 mensen laten ervaren hoe prettig en comfortabel het is om elektrisch te rijden. Hoe stil het is, doordat je geen last hebt van een lopende motor, en hoe hij snel als een sportauto optrekt.”

Voor Amsterdammers die lid zijn van Greenwheels is er nog een prettige bijkomstigheid: met de Peugeot iOn mogen ze gratis parkeren.


Bouwjaar: 2010

Motorinhoud: accu

Gewicht: 1100 kg

Vermogen: 64 pk

Topsnelheid: 130 km/u

Acceleratie: 0-100 km/u in 15,9 sec

Verbruik: 130 km op een volle accu

Aanschafprijs: €35.165

import wielen