Proefschrift: liegen doe je zo

Het ging mis met BP toen zich een olieramp voltrok. Het ging mis met Willem-Alexander nadat bekend werd dat hij een vakantiehuis liet bouwen in Mozambique . En het ging mis met generaal McChrystal na zijn profiel in Rolling Stone.

En dan heeft promovendus Peter Kempen van de universiteit Leiden het niet over de miskleunen zelf, maar over de gebrekkige mediastrategie daarná, die steeds leidde tot immense imagoschade. Hij schreef er een proefschrift over.

Omdat het ook heel moeilijk is om journalisten te laten schrijven wat jij wil – Kempen noemt het een ‘complex proces’ – heeft de promovendus een ‘Corporate Media Scorecard’ ontwikkeld. Zo kunnen de 150.000 voorlichters in Nederland ‘meer greep’ krijgen op de 15.000 (nog) onafhankelijke journalisten, lezen we in de aankondiging van de universiteit.

Thomas Bruning, algemeen secretaris van de Nederlandse Verening van Journalisten (NVJ), is niet onder de indruk. Hij vindt het proefschrift een mooi voorbeeld van de illusie dat communicatiemedewerkers het publiek kunnen bespelen. “Neem die drie voorbeelden uit het proefschrift. Daar zou je toch geen ander verhaal van willen hebben? Dit bewijst alleen maar weer het belang van journalistiek tegenwicht.” Bruning heeft geen hoge pet op van voorlichterspraktijken: “Een journalistiek vakman prikt er zo doorheen.”

import de tijd