Zoetgevooisd

Nu je naar dit album hebt geluisterd, schrijft Little Scream in haar liner notes, mag je net doen of je de auteur bent. Want, zo voegt zij eraan toe, wanneer je alles goed in je hebt opgenomen, ben je in het bezit van alle kennis die de schrijver erin heeft gestopt. Ho, ho, denk je dan, zó snel gaat dat nu ook weer niet! The Golden Record, het debuut van de in Iowa geboren, maar in Montréal wonende singer-songwriter Laurel ‘Little Scream’ Sprengelmeyer bevat namelijk een hoeveelheid audio-informatie die de inhoud van het reguliere meisje-met-een-gitaar-genre ver te boven gaat. En wie na twee nummers denkt: hé, het heeft wel iets van Arcade Fire, zit er niet ver naast: Little Scream maakte en co-produceerde haar album met de Arcade Fire-multi-instrumentalist Richard Reed Parry.

Naast de in echo gedrenkte four-on-the-floor grooves en Neon Bible-achtige riffjes van de beste band van dit moment, is er in een song als The Heron and the Fox ook ruimte voor de tedere, akoestische kant van Sprengelmeyer. Zij zingt haar verhalen over het leven in poëtisch, zoetgevooisd proza en laat haar gitaar of viool beurtelings brullen en fluisteren. Een zoektocht is het nog, dit intrigerende debuut. Soms heel eigen, dan weer zichzelf verliezend in een schaamteloos Jonnie Greenwood-cliché, zoals in Black Cloud. Het is een misstap die wij haar maar vergeven. Want dat voordeel heb je als je de luisteraar tot mede-auteur verklaart.

Ruud Meijer