Advertentieblaadjes

In hun strijd tegen de dalende oplages hebben Volkskrant en NRC hun bijlages leuk en luchtig gemaakt. Een kritische noot valt er niet meer te lezen, alles ronkt luxe en welbevinden. Het zijn droompagina’s voor de adverteerders.

De nieuwe hoofdredacteur van NRC Handelsblad, Peter Vandermeersch, was drie weken in functie toen hij op 23 september 2010 een gepeperde mail stuurde naar alle redacteuren. Zijn kritiek had hij in vijftien uitvoerige punten vervat. In het kort kwam het hierop neer: er staan te veel fouten in de krant; we zijn bang voor een aantal thema’s; we zijn te traag, niet creatief genoeg; we plannen per afdeling, niet per krant; we houden te weinig rekening met de lezer; we zijn niet goed in cijfers; we zitten vast in onze structuur; we trekken er te weinig op uit; we worden te weinig gedreven door nieuws; we zijn goed in buitenlands nieuws, maar vergeten soms binnenlands nieuws; we hebben te veel columns die geen meerwaarde brengen; we creëren te weinig ingangen in onze stukken; we zijn net iets te bang voor lezersbrieven.

In interviews die hij de maanden daarop gaf, ging hij nader in op zijn kritiek en suggereerde ook oplossingen. Door luiheid, zei hij tegen Joost Ramaer in De Groene Amsterdammer, hebben we nog maar drie unique selling propositions: buitenland, wetenschap, en opinie en debat. “Kunst en cultuur hebben we ergens in de jaren negentig kwijt gespeeld, helaas.” Dus komen er twee nieuwe prioriteiten: politiek en bestuur, en kunst en cultuur. Het Cultureel Supplement moet minder losse recensies gaan bevatten en meer grote artikelen over de stand van zaken. Tegen Vrij Nederland zei hij: “De komende vijf jaar gaan we meer moeten veranderen dan de afgelopen veertig jaar.” Hij wil niet alleen dat zijn krant exacter en degelijker wordt, hij streeft ook naar een inhoudelijke koerswisseling. “Ik probeer een krant te maken voor mensen als ikzelf.” Elders verduidelijkte hij: “De weekkrant verandert niet echt. Daar zijn we heel tevreden over. De weekendkrant daarentegen wordt stevig uitgebreid.” Zo verschijnt sinds maart het katern Lux, ‘over de aangename dingen van het leven, zoals mode, reizen, design en gastronomie. Daarnaast brengen we vanaf september een glossy De Luxe met daarin altijd aandacht voor een specifiek lifestyle en luxury thema.”

Lees het gehele artikel in de HP/De Tijd van deze week

Ron Kaal