Bert vander Veer

Slachtoffers hoeven er niet te vallen, maar een fikse overstroming in een kelder onder het Hilton zal een weldadig effect hebben op het aanbod van de publieke televisie. Dan valt het even stil rond Club Toomler.

In het uurtje dat De Wereld Draait Door vrij liet vallen, werd een week lang de toch immer goedlachse Frank Evenblij geteisterd door een stoet aan on-leuke comedians, waarna ook nog eens wat restmateriaal van nog meer olijkerds achter elkaar werd gezet onder de optimistische titel Jong Talent.

Op zaterdagavond kon worden gezapt tussen Dit was het nieuws (RTL 4) en Comedy Live (Nederland 1). Raoul Heertje wist zijn afkeer van commerciƫle televisie te ventileren door kijkers te sarren met een ellenlang, stomvervelend en lekker niet actueel betoog over de crisis. De Bert van Marwijk van de Comedy Boemel, Jan Jaap van der Wal, wist zijn team niet van de terrasjes te plukken om een fatsoenlijke (om de twee regels een grap) openingsmonoloog te schrijven voor gastpresentatrice Patty Brard.

In welke kraamkamer al dat leuk-bedoelds wordt geboren, liet Michiel van Erp zien in de documentaire Erop of eronder. Dat was verhelderend. Het gaat niet om entertainen of om geld verdienen, je staat daar omdat je iets kwijt moet. De kernvraag is: waarom sta je op dat podium? Als je niet worstelt met jezelf, stel je gewoon niets voor in dat sektarische clubje. Met kwelling infecteren ze elkaar. Bij nader inzien: gesloten wegens besmettingsgevaar.

import de tijd