Stoomboot-faler pakt bijna half miljoen euro

[[image file=”2011-06/schermafbeelding-2011-06-09-om-5.00.37-pm.png” align=”inline” ]]Mooi plan hoor. We kopen een oude stoomboot, verbouwen die voor zes miljoen euro en maken er vervolgens een mooie attractie van. Topidee, ware het niet dat het hele project uiteindelijk 240 miljoen kostte. Een normaal bedrijf was al lang failliet gegaan, bij een woningbouwcorporatie werkt dat echter niet zo. De aftredend bestuursvoorzitter krijgt zelfs bijna een half miljoen euro mee.

We hebben het natuurlijk over de SS Rotterdam; majestueus voormalig cruiseschip, afgemeerd aan De Kaap, Katendrecht. U zal wellicht hebben meegekregen dat eigenaar Woonbron ‘voor een redelijke prijs‘ af wil van het schip. Het project liep namelijk op de klippen en de corporatie dreigde tussen wal en schip te geraken. De Raad van Bestuur onder leiding van Bert Wijbenga besloot het nu over een andere boeg te gooien: het schip dient verkocht te worden binnen drie jaar.

SP-Kamerlid Sadet Karabulut spitte door het jaarverslag (PDF) van corporatie Woonbron en zag dat de opgestapte bestuurvoorzitter Martien Kromwijk een half miljoen euro meekrijgt. Want wie doorbladert naar pagina acht leest: een eenmalige afkoopsom van 337.212,16 euro en de leaseauto moet natuurlijk ook afgekocht worden. Kosten: 88.565 euro. “Dat is het betere laveren,” roept iemand hier op de kade.

De politica is getergd en wil opheldering van minister van Binnenlandse Zaken Piet Hein Donner (CDA). “Acht u het toelaatbaar, dat wanneer een corporatiedirecteur tientallen miljoenen euro’s maatschappelijk geld kwijtraakt door het nemen van onverantwoorde risico’s, deze als bedankje bijna een half miljoen euro cadeau meekrijgt?” Karabulut wil dat Donner ‘buitensporige vertrekpremies voor falende corporatiedirecteuren’ onmogelijk maakt in de toekomst.

Praatjes en plaatjes over het schip, van de collega’s van RTV Rijnmond, hier onder.

Bas Paternotte