Terug naar de sexy sixties

Playboy kan weer, Hugh Hefner is hot – de opwindende jaren zestig herleven. Vrijheid, blijheid en overzichtelijkheid.

Exterieur. We zien een Engels landhuis, op de voorgrond geschoren gazons gestoffeerd met flamingo’s. (Dit is Californië, niet Engeland.) Interieur. In de slaapkamer voeren twee meisjes een kussengevecht op het grote bed waarop Hugh Hefner probeert de krant te lezen. Hij loopt weg, wordt aangesproken door zijn aanstaande bruid, wier mini-hondje niets heeft om aan te trekken. Buiten tennissen Playmates. Er is een feestje bij het zwembad. Hefner krijgt een gifgroene cocktail in de hand gedrukt, excuseert zich, gaat naar binnen en haalt een verborgen schakelaar over in zijn donker gelambriseerde salon. Een wand schuift open en onthult een liftloze ruimte met brandweerpaal. Soepel glijdt Hefner naar beneden, waar hij in een bruin café belandt, uitsluitend bevolkt door mannen. “Waar bleef je nou?” vraagt de barman. Hefner krijgt een flesje Bavaria, dat hij tevreden aan zijn mond zet.
Welkom in de wereld van Playboy, met één verschil: dit is de 21ste eeuw, niet de 20ste. In deze commercial is de oprichter, hoofdredacteur en eigenaar van het blootblad verveeld. Hij negeert de verlokkende aanwezigheid van al die Bunny’s, Playmates en partygirls; waar hij werkelijk naar verlangt is een verfrissend biertje in gezelschap van zijn vrienden. Hefner voert zichzelf op als een wandelend cliché uit het verleden, een karikatuur van zichzelf en zijn hedonistische levensstijl.
Wie had gedacht dat Playboy een achterhaald concept was, een pre-feministische droomwereld van gewillige vrouwen en ongelimiteerde seks, wacht een verrassing. Playboy is weer in de mode. In Londen wordt deze maand net als in de jaren zestig een Playboy Club geopend (de vorige verdween in de jaren negentig, de tijden waren veranderd). De 85-jarige Hefner trouwt in juni met de 25-jarige Crystal Harris hopte van runaway bride Crystal Harris naar de eveneens 25-jarige Anna Sophia Berglund, haalde en passant zijn bedrijf van de beurs, en speelt sinds begin van de maand in deze nieuwe commercial. In de herfst gaat een tv-film in première gesitueerd in The Playboy Club, Chicago 1963. En als klap op de vuurpijl verscheen een academische studie van een Amerikaanse feministe waarin Hefner nu eens niet wordt afgebrand als ‘seksist’; integendeel, zijn levenswerk wordt geprezen vanwege ‘het verwezenlijken van feministische doelen’. Het is alles bij elkaar niets minder dan een revival van de geest van Playboy en – in bredere zin: denk aan de tv-serie Mad Men – van de geest van de jaren zestig. Vrijheid, blijheid en overzichtelijkheid.

Lees het gehele artikel in de HP/De Tijd van deze week.

Ron Kaal