Waardevol

Hoera, we zijn ‘geïdentificeerd als iemand wiens percepties van bijzondere relevatie zijn’. We behoren namelijk tot de ‘belangrijke opinievormers en -beïnvloeders’. Voor deze vleierij wil Shell wel iets terug: informatie over hoe ze ‘belangrijke opinievormers’ als ons kunnen beïnvloeden.

Oliegiganten hebben feilloos in de gaten dat ze er in de publieke opinie niet best op staan. Ernstige milieuschade, corruptie, schending van de mensenrechten, een ontploft boorplatform, en niet te vergeten al die vloekende automobilisten bij de pomp: dat poets je allemaal niet weg door ook wat van je miljardenwinsten in zonnepanelen te investeren.

De enqutrice van bureau Synovate klinkt dan ook alleraardigst als ze wil weten hoe we over Shell én over de concurrenten BP, Texaco, Total en Esso denken (we doen aan het twintig minuten durende onderzoek mee omdat we willen weten hoe zoiets gaat). Het eerlijke antwoord wordt genoteerd alsof het inderdaad uitermate belangwekkend is. Politici worden ook bevraagd, onthult de enqutrice monter.

Het onvermijdelijke gevolg zal straks zijn: nog geraffineerder lobbywerk en dito persberichten van Royal Dutch Shell.

Synovate: “Uw mening is voor onze opdrachtgever van zeer grote waarde.”

import de tijd