Hero-hoax: unieke code om iPad te winnen blijkt niet uniek

[[image file=”2011-06/hero.jpg” alt=”Leg dat maar eens uit” align=”inline” ]]
MET UPDATE – Scherpe observatie van het Amsterdamse D66-raadslid Thijs ‘conceptuele uitlating‘ Kleinpaste. Hij kocht vanmorgen twee potten jam (aardbeien en bosbessen) van oerjamboer Hero. Het bedrijf onder leiding van de sympathieke Flipje Tiel is een alleraardigste actie begonnen: 61 gratis iPad’s voor de jamliefhebber.

Iedere consument die een pot jam koopt krijgt een ‘[[popup file=”2011-06/actiecode_1.jpg” description=”unieke actiecode” alt=”Unieke actiecode mijn witte behind” align=”inline” ]]’. Die dient vervolgens te worden ingevoerd op de website van Hero en vervolgens krijgt men bericht als het populaire Apple-product gewonnen is. MAAR: tot zijn verbijstering vond Kleinpaste vanmorgen aan de ontbijttafel twee identieke actiecodes. Op zowel de aardbeienjam- als de bosbessenjampot zat dezelfde code: 412706.

Leer ons de jamboeren kennen, de kleine lettertjes zullen ongetwijfeld opheldering verschaffen. Want Flipje Tiel liegt niet. Of wel? In de Algemene Actie Voorwaarden wordt dus ook gerept van een ‘unieke code’. Maar wat als Kleinpaste vanmorgen alleen de aardbeienjam had aangeschaft, de bosbessen had laten staan en een pak hagelslag had gekocht? Juist, dan had iemand anders de identieke ‘unieke code’ ingevoerd op de website van Hero. En het lijkt ons sterk dat je met twee identieke unieke codes twee iPad’s kan winnen. “Oplichting!” roept iemand hier over de aardbeienvelden. 

Kleinpaste is teleurgesteld in het bedrijf dat als sinds 1914 menig Nederlandse ontbijtafel van jam voorziet. Op de vraag of hij stappen wil zetten tegen het jambedrijf reageert hij: “Ik overweeg de potten helemaal leeg te eten en de volgende keer een ander merk jam te halen, zo ver wil ik wel gaan!”

UPDATE, vrijdag 24 juni – Mail van Hero.Thijs Kleinpaste lijkt het verkeerd te hebben gezien. “Er lijkt verwarring over de actiecodes van de Ipad2-actie van Hero. Op sommige jampotten van Hero zit op de deksel een roze boekje met uitleg over de actie. Zowel in het roze actieboekje, op de laatste bladzijde, als op het etiket  op de  achterkant van de pot staat een code. De code die gebruikt moet worden voor de Ipad2-actie is de code op de achterkant van de pot. Deze is zichtbaar naast het woord ‘actiecode’. Dit zijn allemaal unieke codes. De codes op het roze actieboekje zijn slechts artikelcodes van de boekjes en zijn allemaal hetzelfde.
De Ipad2-actie met haar spelregels staat op de website van Hero. Vanaf 1 juni t/m 31 juli 2011 geeft Hero elke dag een iPad weg. Dat zijn in totaal 61 iPads.”

Bas Paternotte