Aanhouding voor fietsen in een rokje: marketingstunt of nieuws?

Of het nu om een marketingstunt draait of niet, de internationale media-aandacht [[popup file=”2011-06/schermafbeelding-2011-06-29-om-10.56.34.png” description=”rondom het rokje/de benen van Jasmijn Rijcken” alt=” ” align=”inline” ]] komt haar fietsenbedrijf in ieder geval goed uit. Volgens Rijcken werd zij in mei aangehouden door een New Yorkse agent vanwege haar te korte rokje op de fiets. Na een post op Facebook verspreidde dit nieuws zich snel. Rijcken: “Áls ik dan op de foto ga, dan wel met mijn eigen fietsmerk. Daar rijd ik normaal ook op en dat was ook de fiets waarop ik reed toen ik aangehouden werd.”

Ik zit te wachten op het moment dat je onthult dat het een stunt is.
“Haha, dat zeggen er wel meer. Maar het is geen marketingstunt. Het is allemaal echt gebeurd. Ik ga ook niet zeggen dat het wel een stunt is, als het dat niet is.”

Kom op…
“Ik weet dat het heel bizar klinkt. Ik werk voor een fietsenbedrijf, zit in de guerillamarketing en dat alles is bekend, en is ook te lezen op mijn openbare LinkedIn-profiel, maar het verhaal is waar. Ik vind het ook raar dat alles wat ik zeg op Twitter geanalyseerd wordt. Ik sta [[popup file=”2011-06/schermafbeelding-2011-06-29-om-10.57.03.png” description=”nu ook op de voorpagina” alt=” ” align=”inline” ]] van De Telegraaf. Daar schaam ik me wel voor hoor, haha.”

[[image file=”2011-06/schermafbeelding-2011-06-29-om-12.30.58.png” align=”right” ]]Waarom heb je dan voor deze publiciteit gekozen?
“Ik heb er lang over nagedacht hoor, maar heb er toch voor gekozen om hiermee naar buiten te treden. Ik voelde me echt gediscrimineerd. Het was absurd en beledigend. Ik kreeg zoveel support naar aanleiding van mijn Facebookbericht, dat was wel de aanleiding om voor de openbaarheid te kiezen. Ik heb serieus 998 mails ontvangen van mensen die ook dit soort rare dingen hebben meegemaakt. Als je dan die verhalen leest, voel je je wel gesteund.”

Had je dit verwacht na het plaatsen van je post?
“Het verhaal is heel snel gegaan. Bizar in hoe korte tijd dit de wereld rondgaat. Zelfs in Chili is dit nieuws geworden. En het is ook zo dat er een verandering gaande is in de New Yorkse fietscultuur. Er wordt veel gesproken over fietsen in de stad.”

Geef op zijn minst toe dat deze publiciteit je goed uitkomt.
“Het heeft ook veel gedoe opgeleverd hoor, maar inderdaad: áls ik dan op de foto ga, dan doe ik dat wel met mijn eigen fietsmerk. Daar rijd ik normaal ook op en dat was ook de fiets waarop ik reed toen ik aangehouden werd.”

Hoe gaat dit verhaal aflopen?
“Dat is niet aan mij. Ik sta nu op het punt om te boarden, onderweg naar New York, om de Skirts on Bikes Ride te rijden (een protestactie die is georganiseerd na het voorval, red.). Ik kom vanavond live op CNN en morgen is de fietstour. Ik heb een vlag gemaakt waarop staat ‘I bike the way I like, I like the way I bike’, maar volgens mij mag ik het vliegtuig niet in met deze grote vlaggenstok, hahaha.”

Vind je dat een willekeurige marketeer een verhaal als dit zou mogen verzinnen?
“Dit bericht kan tot gevolg hebben dat het leidt tot een polarisatie in de fietscultuur. Dat is niet wat ik zou willen bereiken. Ik ben wel de oorzaak geweest van een onderdeel van de discussie die er nu gaande is in Amerika. Stel dat ik dit verhaal had verzonnen, dan zou ik nu wel met vuur spelen. Guerillamarketing is een spel en bij een spel houd je je aan de spelregels, vind ik. Liegen is tegen de regels. Vroeg of laat komt dat uit.”

En valsspelen past niet bij jou?
“Nee, valsspelen past niet bij mij. Ik had nooit zoiets bedacht omdat ik ook niet zou verwachten dat het zoveel nieuws zou opleveren. Ik ben meer van het bedenken van gekke dingen. Het vouwen van bijvoorbeeld vliegtuigen van de dozen waarin de fietsen worden geleverd of zo, dat past meer bij mij.”

[[ poll uid=486 ]]

jana van de ven