Paniek

Gebrek aan slagvaardigheid kan de KRO niet verweten worden. Zowel het spotje met Rob Kamphues, die door een bouwvallig klaslokaal wandelt, als dat met Yvon Jaspers, die ernstig verval op het platteland signaleert, lijden niet onder een gebrek aan production value en hebben een heldere boodschap: als je niet als de gesmeerde bliksem lid van de KRO wordt, is het afgelopen met De Reünie en Boer zoekt Vrouw.

Dit is nu helaas – zoals wel vaker in de reclame – een leugen. Juist zulke waanzinnig goed scorende programma’s zijn zeer welkom bij de commerciële concurrenten. Maar de grens van geloofwaardigheid mocht niet worden gepasseerd. Hella van der Wijst (rugzakkatholiek) van De Wandeling had in een cementen woestenij de ondergang van een bosrijke omgeving kunnen voorspellen, en Arie Boomsma (christenhunk) had te midden van hooligans de nachtmerrie kunnen oproepen dat helemaal niemand meer uit de kast zou durven komen, maar dat zou – ten onrechte – weer onvoldoende hebben gepleit voor het voortbestaan van de KRO.

Politiek gezien is de campagne dan ook onhandig. Mij hoor je niet zeggen dat de publieke omroep geen populaire programma’s mag maken. Sommige populaire programma’s zouden SBS of RTL niet eens wíllen maken, voornamelijk vanwege te oud publiek. Maar de hits inzetten als argument om voor een tientje lid te worden van een omroepvereniging is zwak. Toch weer meer paniek dan strategie dus.

Bert van der Veer