En waar we het verder over hebben

Ronaldo koppelde Oranje bij de loting afgelopen weekend aan Turkije, Roemenië, Hongarije, Estland en Andorra. Het is nog drie jaar wachten op het WK Voetbal in Brazilië, dus tijd genoeg om te speculeren over van welk land we de meeste weerstand kunnen verwachten en welke wedstrijd een verplicht maar makkelijk nummertje zal worden. Voetbalfans kunnen er uren over praten. Trade kadertekst wit>Voor Qatar, het eerste land in het Midden-Oosten dat het WK mag organiseren, duurt het nog elf jaar eer het zover is. Tegen die tijd heeft de klimaatverandering alle kans gehad zich verder te ontwikkelen. En alsof het in die contreien niet al warm genoeg is, jagen ze in Qatar het broeikaseffect nog wat verder omhoog. Trade kadertekst wit>In het kale woestijnstaatje is het op zomerdagen geen uitzondering dat het kwik tegen de 50 graden loopt. Alle stadions (twaalf!) moeten dus worden voorzien van een airconditioningsysteem, zodat de toeschouwers niet levend gestoofd worden. Trade kadertekst wit>De organisatie streeft naar een stadiontemperatuur van maximaal 27 graden – toch genoeg om het publiek zweetdruppels in de nek te bezorgen. Vanaf 25 graden is er voor de voetballers een verhoogd risico op blessures. Om die reden overweegt de FIFA de wedstrijden niet op te delen in twee helften van 45 minuten, maar in drie periodes van een half uur. Trade kadertekst wit>Om de boel te koelen zullen de nodige fossiele brandstoffen worden verstookt, waardoor er fikse hoeveelheden broeikasgas de lucht in worden geblazen. Maar de Qatari’s doen hun best om de dampkring te sparen en zullen ook gebruikmaken van verantwoorde zonne-energie. Trade kadertekst wit>Op moderne technologie wordt ook verder niet bezuinigd. Zo worden kunstmatige wolken ontworpen om de hitte boven de stadions te temperen. Aan de bouw van al dit moois zal de staat zo’n vier miljard dollar kwijt zijn, plus een slordige vijftig miljard voor de infrastructuur. Het kost nu eenmaal wat om van een kale woestijn in elf jaar tijd een WK-waardige stad te maken.

Jana van de Ven