Mediamisverstand

Gelukkig. Ariane der Nederlanden, het jongste dochtertje van prins Willem-Alexander en prinses Máxima, heeft volgens de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) géén taaislijmziekte, zoals het Duitse RTL vorige week suggereerde. In de krochten van onze digitale samenleving deed het nepnieuws de discussie over Duitse media en ons koningshuis wel oplaaien.

Op verschillende websites vraagt men zich af hoe ze daar in Duitsland aan zulke informatie over Ariane komen. ‘Waar rook is, is vuur’ is de redenatie, en het zou niet de eerste keer zijn dat we uit Duitse media moeten vernemen wat er in ons koningshuis gebeurt. Het was immers Der Spiegel die in 1956 als eerste publiceerde over de Greet Hofmans-affaire.

Volgens hoofdredacteur van Royalty Magazine Marc van der Linden is het een onzinnige vergelijking. “De RVD werkt tegenwoordig heel anders. Ze zijn misschien geen open boek, maar ze ontkennen niet wat wel waar is.”

De royalty-expert meldt bovendien dat er in Duitse weekbladen wekelijks onzin over Máxima wordt gepubliceerd. Dat het in dit geval is doorgesijpeld naar Nederland, komt enkel doordat Bild het bracht, meent Van der Linden: “Een krant die normaal gesproken niet over één nacht ijs gaat.”

En waarom had Bild het dan? “Zij dachten per abuis dat het Nederlandse RTL het bracht.” En zo is het cirkeltje weer rond.

Meer leuke content? Like ons op Facebook