Spring naar de content

Rollan Didier: ‘Vooral mannen denken dat ik macho ben’

Amoureux op auto’s is de in Lyon geboren, maar al meer dan 35 jaar in Nederland wonende fotograaf Rollan Didier (1952) niet echt. Hij beschouwt ze als noodzakelijk kwaad. Toch neemt Didier alleen plaats achter het stuur van auto’s die hem naast vervoersgemak ook visueel en artistiek genot schenken. Dat is volgens hem maar één soort: de cabriolet. En die koopt hij meestal tweedehands.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Redactie

Net zoals motoren, waarop hij reed voordat hij overschakelde op auto’s, geven cabrio’s hem een gevoel van vrijheid, en niet – wat volgens hem vaak wordt gedacht – van snelheid. Didier: “Zodra het weer het toelaat, gaat bij mij het dak open. Heerlijk om in direct contact met de natuur te staan, de geuren, de geluiden – ja, ook in de stad.”

Na eerst rond te hebben geflaneerd in een Triumph Herald, een Volkswagen Kever en een Golf, doet hij dat sinds negen jaar in een BMW 323Ci Cabrio Executive. “Een van de redenen dat ik deze cabriolet heb gekocht, is dat hij ook genoeg ruimte heeft voor twee personen achterin. Dat rijdt veel relaxter.” Dat gebeurt echter zelden, omdat de achterbank meestal is gereserveerd voor zijn Sint-Bernard, Belle. Ook ‘tweedehands’, want gevonden in een dierenasiel.

“Ik kan niet in een lelijke auto stappen, ik moet er wel een blij gevoel bij krijgen.” En dat krijgt Didier bij deze BMW zeker. “Zie die velgen eens. Die zijn dan wel niet van BMW, maar van ATP, maar iedereen kijkt ernaar. Voor mij symboliseren ze de zon. En hoewel inmiddels tien jaar oud, is de vormgeving niet verouderd. Dit model was zijn tijd vér vooruit. Voel eens hoe zacht het leer is. En kijk eens naar de voorkant, met die lampen is het net een haai.”

Sinds hij deze BMW rijdt, merkt Didier dat van hem een ander rijgedrag wordt verwacht. “Vooral door mannen. Die gaan ervan uit dat ik macho reageer. Je ziet ze verbaasd opkijken als ik ze netjes laat invoegen. Ze zijn vaak zo confuus dat ze vergeten om met een gebaar even te bedanken.” Dat komt volgens hem allemaal door het patser-imago van het Duitse merk. “Lange tijd werd BMW, maar ook Mercedes en Audi, geassocieerd met criminelen en onderwereld. Ze hebben er met campagnes veel aan gedaan om het imago op te krikken, en daarin zijn ze grotendeels geslaagd.”


Er bestaat volgens Didier veel jaloezie wat auto’s betreft. “Ik ben erachter gekomen dat het niet goed is om duurdere auto’s te hebben dan je opdrachtgevers. Gaan ze toch een beetje twijfelen. Wie heeft de betere baan? Dan kun je je auto beter een straat verder parkeren. Maar voor de meeste afspraken pak ik toch de fiets.” En die is volgens hem niet alleen een genot voor het oog, maar ook voor de benen: de spiksplinternieuwe Sparta Ion GL Blackline. Opstapprijs: € 2349.

Bouwjaar: 2001

Motorinhoud: 2494 cc (zescilinder)

Gewicht: 1370 kg

Vermogen: 170 pk

Topsnelheid: 233 km/uur

Acceleratie: 0-100 km/u in 8 sec

Gemiddeld verbruik: 9,01/100 km

Aanschafprijs: € 54.862