Guido van Woerkom: ‘Slim reizen scheelt een hoop fileleed’

‘Tijdens het 125-jarig jubileum van de ANWB in 2008 reed ik in een van het Louwman Museum geleende Spyker 12/16- HP Double Phaeton uit 1905 door park Clingendael. Koningin Beatrix zat naast me. Een geweldige ervaring! Ook voor haar, want in dit type auto had haar overgrootmoeder ook al gereden.”

Toch is er bij Guido van Woerkom (1955), sinds 1999 directeur van de ANWB, wat auto’s betreft niet echt sprake van liefde: “Die is voorbehouden aan mijn vrouw. Maar in het onbereikbare luxesegment zitten natuurlijk wel prachtmerken als Aston Martin, Ferrari, Maserati en Bugatti. Los daarvan hou ik van merken die in de voorhoede lopen qua technische ontwikkeling, die werken aan een lagere milieubelasting en prettiger rijden.”

“Meteen nadat ik achttien werd mocht ik op autorijles. Mijn vader leerde me de fijne kneepjes. Het was een cadeau van mijn ouders als beloning voor mijn verstandige besluit niet te gaan roken. Twee dagen voordat ik ging werken, kocht ik met een lening van de Postbank mijn eerste auto. Het was een koningsblauwe Renault 5 met kenteken 12-PP-08 – het enige kenteken dat me altijd is bijgebleven.”

Privé rijdt Van Woerkom nu in een Audi A1 – ‘van mijn vrouw’ – en een Saab Cabrio. De eerste werd nieuw, de tweede tweedehands aangeschaft. “Ik heb altijd bewondering gehad voor Saab. Eigenzinnig, klein en van die onverwachte details. Het contact zit op buikhoogte en je moet hem in zijn achteruit zetten om de sleutel eruit te halen.”

Zakelijk laat Van Woerkom zich rondrijden in een Audi A8. “Als je kunt kiezen voor een auto uit het topsegment, moet je oppassen dat die niet al te poenerig oogt, want dat kan agressie oproepen. Daarom vind ik deze Audi fantastisch: hij oogt bescheiden en ik kom altijd probleemloos en uitgerust aan. Maar een Audi R8 lijkt me helemaal top, zeker op de Duitse autosnelwegen.”

“Auto’s bepalen voor een groot deel het werk van de ANWB. Ongeveer duizend Wegenwachten helpen mensen die door pech gestrand zijn. Zo’n 1,3 miljoen keer per jaar. Dat inspireert om het steeds beter te doen.” Bij de ANWB staat milieuvriendelijk autorijden inmiddels ook op de agenda. “We zijn begonnen met het faciliteren van elektrische auto’s. Er zijn elektrische poolauto’s voor onze mensen, en binnenkort krijgt de Wegenwacht er ook een, die we op Schiphol neerzetten.”


Je zult Van Woerkom overigens niet vaak in de file zien staan. “Kwestie van goed plannen. Ik stap met veel plezier op de fiets, als het kan. Laatst had ik een bijeenkomst in het Haagse ADO-stadion. Op m’n gemak naartoe gefietst. Slim werken en slim reizen bespaart je een hoop fileleed.”

Bouwjaar: 2011

Gewicht: 1885 kg

Motorinhoud: 4163 cc

Vermogen: 273 kW (372 pk)

Topsnelheid: 250 km/u

Acceleratie: 0-100 km/u in 5,8 sec

Gem. verbruik: 9,7 l/100 km

Aanschafprijs: €119.000

Erik Zwaga