Spijkers & Nalden

De aftrap van het nieuwe literaire seizoen is traditioneel het zomertuinfeest van uitgeverij Prometheus & Bert Bakker, op vrijdag rond borreltijd in het weekend van de Uitmarkt. Het is de ontmoetingsplaats van eerbiedwaardige heren als Frits Bolkestein en Pierre Vinken, en jonge, veelbelovende schrijfsters als Esther Ending.

Esther is het middelpunt van een literair schandaaltje dat freelance-recensente Dani Sardijn haar aanstelling heeft gekost bij het maandblad Opzij. Sardijns aanbeveling van de roman in het tijdschrift bleek verrassend voorbarig, want tot op de dag van vandaag is zelfs het manuscript nog niet persklaar. Voor meer en sappiger details verwijzen we naar de website van HP/De Tijd.

Het nieuwtje bleek de ideale ijsbreker op de tuinparty, vooral in kringen van boekbesprekers. Foto twee is van Parool-recensent Arie Storm, hier met zijn dochter Lola. Die Amsterdamse krant was überhaupt sterk afgevaardigd met kunstchef Maarten Moll, society-journaliste Charlotte van Drimmelen en hoofdredactrice Barbara van Beukering.

De top van de schrijverspiramide had het dit jaar enigszins laten afweten (we noemen een Connie Palmen, een Tom Lanoye en een Herman Brusselmans), maar het middenkader en de basis maakten dat gezamenlijk meer dan goed. Het feestje van Mai was een ouderwets goede knalfuif, met als hoogtepunt een literaire agent in kennelijke staat die op cartooneske wijze plat op zijn rug viel, ten overstaan van tout literair Amsterdam. Foto drie is van de Vlaamse schrijfster Saskia De Coster, met rechts Prometheus-redacteur Marscha Holman, de vleesgeworden beste bijdrage aan de literatuur van haar vader Theodor Holman.

Een dag later was de presentatie van het eerste drukwerk van Nalden, wiens producties tot nu toe uitsluitend in digitale vorm de wereld bereikten. De papieren Nalden is een initiatief van de hippe uitgeverij Lebowski, die een Warholiaanse fotowaaier in cassette in de markt heeft gezet, getiteld Mobile snapshots. Het voorwoord staat aan de binnenkant van het deksel en werd verzorgd door dat andere raadselachtige Lebowski-fenomeen: James Worthy.


Rechts van Nalden staat beeldend kunstenaar Dennis de Groot, van wie diezelfde middag een losbladige map met grafische iconen uit de televisiecultuur werd uitgebracht. De originelen hingen aan de muur en zijn geknipt uit gekleurd papier; de koper van de portfolio Bare Essentials moet het doen met losse fotografische afdrukken op karton.

Op foto vijf monstert financieel expert Willem Vermeend de Nalden-waaier, en hij ziet dat het goed is. Rechts doet de hipste uitgever van Nederland, Oscar van Gelderen, een poging tot exegese. Nooit zonder risico, want hier geldt het adagium: uitleggen is weggeven. Exclusief in HP/De Tijd tot slot de scheppers van het fenomeen Nalden, want op de presentatie liepen zijn beide ouders rond, zoals dat hoort bij een debuut. Ze heten trouwens Lucia en Gert. Niets menselijks is Nalden vreemd.

Jan Zandbergen