Spring naar de content

RTL5 overtreft zichzelf: ‘Ik ben geen dief van m’n eigen lul’

Als we Twitter mogen geloven was het gisteren weer een veelbesproken televisieavondje. Twee van de wereldwijde trending topics waren van Nederlandse makelij: #xcherso en #devilla. X Cherso en De Villa, beide programma’s van RTL5, brachten ons tijdens de eerste herfststorm alsnog in zomerse sferen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

De olijke Hagenaren zochten iemand die de afgedankte deelneemster Tijgertje kon vervangen. Een uur later zagen we hoe in een luxueuze villa in de Spaanse badplaats Lloret de Mar ‘de computer’ wanhopig voorspellingen over de perfecte matches maakte, om vervolgens meteen te worden ontkracht door een achttal zuipende, feestende jongeren. Een typisch avondje RTL5 dat werd bekroond met de hoogste kijkcijferaantallen voor een dinsdagavond sinds juni 2007 (648.000 voor X Cherso en 681.000 voor De Villa).

Zo’n topavond is een kolfje naar de hand van de Nederlandse twitteraars, die vanaf half negen ‘s avonds het microblog praktisch overnamen. Het merendeel was niet te spreken over de zoektocht naar de nieuwe Cherso ster (“Afgezewezen worden voor oh oh cherso is het zelfde als afgewezen worden bij de Josti band omdat je niet mongoloïde genoeg bent!”, Roel Meijvis) en sommigen geneerden zich ronduit voor de kandidaten die voor de jury kwamen (“Net toen ik me wilde gaan schamen voor de Limburgse kandidaten van #xcherso bedacht ik me dat elke provincie zich mag schamen”, Samantha de Leukste). Maar iedereen keek, en plaatste tweets.

Ook De Villa was een geliefd onderwerp. Dit bleek wel uit de vele tweets over de datingshow. Rianne Meijer vat wel ongeveer het commentaar over de show samen: “Bij elk nieuw realityprogramma vraag ik me af waar ze nu weer een blik volslagen idioten vandaan hebben gehaald.” De op Twitter herhaalde oneliners als “je gaat niet met je piemel in iemands gezicht slaan! Gewoon beetje zo, helikoptertje, alles!” en “ik ben natuurlijk geen dief van m’n eigen lul” daargelaten.

En op deze manier maakt Nederland naam en faam als twitternatie. We hoeven maar tegelijkertijd een tv-programma te bekijken of we domineren de sociale media wereldwijd. Waarna we weer moeten uitleggen waar we het eigenlijk over hebben: “Just for the people in other country’s; #Xcherso is: its a dutch show. Our small country has done that nicely! AND ITS AN TOP OF TT!! :D.” (Priscilla)

Een tip voor iedereen die de Cherso-aflevering online wil terugkijken en niet wil zien wie er wint, kijk niet te veel naar de linkerkant van het scherm.