Alleen in LA

Een bijfiguur als verteller, een Mexicaanse copywriter en een Nederlandse studente als hoofdpersonen. Setting: LA. Al na een paar bladzijden is duidelijk dat Half mens geen doorsnee romandebuut is. Niet echt een verrassing – met haar eerste boek, de verhalenbundel Dit is jouw huis, won Maartje Wortel de Anton Wachterprijs. Ze werd geprezen om haar unieke toon.

Half mens, zo noemt Michael Poloni, de copywriter, zichzelf – een aantrekkelijke, intelligente man, een underachiever die het liefst alleen is. Hij wacht al zijn hele leven, maar hij weet niet waarop.

Dat verandert na een ongeluk. De taxi waar hij in zit, rijdt een Nederlandse studente aan. Elsa. En plotseling weet Michael het.

Die omslag is zorgvuldig voorbereid. Vanaf het begin weten we dat er een ongeluk gaat komen, en in hoofdstukken die nu eens over Michael en dan weer over Elsa gaan, schrijft Wortel er kalm naartoe, en daarna naar twee ook al aangekondigde rechtszaken.

Ook thematisch bereidt ze de lezer voor: het motto en de eerste zinnen gaan over keuzes, of eigenlijk over het gebrek daaraan. We worden geleefd, en we hebben geen grip op wat ons overkomt.

Het is lastig om te zeggen of Half mens nou een zwaar of licht boek is. Allebei, waarschijnlijk. Wortel schrijft korte, spreektaalachtige zinnen, een écht unieke stijl. Soms iets te laconiek: sommige passages zijn eerder vermakelijk dan spannend. Ze houdt wel je aandacht vast, en misschien is dat al meer dan genoeg, misschien maakt het niet uit waaróm je doorleest, maar toch krijg je de indruk dat het verteltempo iets dwingender had gekund, dat het dan een completere roman was geweest.

Maar misschien moet je ook niet zeuren, als je ongeveer elke pagina een zin tegenkomt zoals deze uitspraak van Poloni: “Ik weet veel, maar ik weet niet of ik daar iets aan heb.”

Maartje Wortel: Half mens. De Bezige Bij, €18,50. Ook via ako.nl.