Hè ja, laten we het weer samen doen!

Na zich jarenlang geprofileerd te hebben als ‘Sterk en sociaal’ en daarna met de slogan ‘Het moet eerlijker’, heeft de PvdA een nieuwe verkiezingsleus: ‘Samen werkt beter’.

Een originaliteitsprijs zit er vast niet in, want hebben we die leus niet al veel vaker gehoord? Ja, zeker. ‘Samen werken samen leven’ was namelijk de slogan van het beleidsprogramma van het kabinet-Balkenende IV. En in 2002 maakte de PvdA nog reclame voor zichzelf met ‘Samen sterk’. Ook het CDA is er niet vies van: ‘Samenleven doe je niet alleen’ (1998). Net als de VVD, die voor zijn affiches van 1981 de slogan ‘Samen aan het werk’ gebruikte.

De nieuwe PvdA-slogan ‘Samen werkt beter’ is zelfs al eens gebruikt: door het Vrijwilligersbureau van het ministerie van Binnenlandse Zaken, door het Psychotherapeuten Team Bussum, door de Vereniging voor zzp’ers in de gemeente Stichtse Vecht, door de openbare basisschool Tweespan te Heenvliet én door woningbouwvereniging Ymere in Amsterdam.

Wie van de PvdA heeft de leus nu opnieuw uitgevonden? Nou, dat is PvdA-campagnemanager Pieter Paul Slikker, die kennelijk zo geschrokken is van zijn geniale vondst dat hij zich voor HP/De Tijd onvindbaar houdt. Andere experts hebben er wel iets over te zeggen. Hoogleraar aan de RUG Gerrit Voerman: “De bedoeling van zo’n leus is om in een paar woorden iets essentieels te zeggen. Bij deze ligt de nadruk op de gemeenschap. En misschien ook dat de PvdA graag samenwerkt, en dus nodig is in een coalitie. Het Vrijwilligersbureau zit in dezelfde hoek als de PvdA, dus in die zin klopt het wel. Als ze letterlijk dezelfde leus gebruiken is het een beetje gepikt, ja. Je kunt je bij de meeste partijleuzen wel afvragen wat ze precies behelzen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand op basis van een leus van partij verandert. Sommige zijn nietszeggend.”

Copywriter Jaap Toorenaar (bedenker van de SIRE-leus ‘De maatschappij, dat ben jij’): “De meeste slogans van politieke partijen verdwijnen meteen in het moeras van ons geheugen, en deze zeker. Reclame is de strijd tegen de clichés, maar hier zien we een opsomming van de drie meest erbarmelijke: ‘Samen werkt beter’. Niemand heeft zijn best gedaan om een zin te bedenken die alleen bij de PvdA past. Dit kan elke partij roepen. En elke manager. En elke doodgraver die gaat fuseren.”


Uiteindelijk belt er toch nog een woordvoerder van de PvdA met uitleg: “‘Samen’ past heel erg bij ons, ‘werken’ past ook heel erg bij ons en we vinden dat het ‘beter’ moet.”