Cor Glorie: ‘Eerst dacht ik: hij heeft geen remmen!’

Begin jaren negentig reed Cor Glorie (57) tijdens een toer door Engeland met zijn Mazda MX-5 Club door Marvern Link. Glorie: “Na afloop realiseerde ik me dat in deze plaats de fabriek stond van mijn favoriete automerk, Morgan. Ik ben gebleven en heb de fabriek bezocht. Ik kreeg zelfs een rondleiding van Peter Morgan.” Glorie was onder de indruk van al het gehamer en geklop van de vooroorlogse gereedschappen die hij hoorde. Het stond vast: hij moest ook een Morgan hebben. Het werd een 4/4 uit ’82 die hij vond in Kent.

Het besturen was even wennen: “De eerste keer dat ik remde, dacht ik: hij heeft geen remmen. Het is alsof je een blok hout intrapt, en ook de wegligging is nogal spartaans. Maar het is heerlijk om met de wind in je haren over kleine weggetjes te blazen.”

Dat doet Glorie veel: ’s zomers rijdt hij ermee van zijn huis naar zijn tandartspraktijk, neemt hij deel aan rally’s in Engeland en Wales en gebruikt hij de 4/4 én zijn andere Morgans om te toeren door Frankrijk en Italië. Want Glorie is inmiddels een echte ‘Morganeer’. Acht jaar geleden kocht hij de zeldzame 4/4/ Drophead Coupé (bouwjaar 1948) en in 2008 liet hij een Morgan +4 (bouwjaar 1952) vanuit Santa Monica, Californië, naar Nederland verschepen.

“Ik vind het leuk om aan auto’s te sleutelen. De techniek die Morgan gebruikt, is redelijk eenvoudig. Maar ik ben niet iemand die auto’s restaureert om ze daarna te verkopen. En ik ben ook niet zo’n poetser. Een krasje meer of minder stoort me niet. Mij gaat het om het rijplezier. Jammer alleen dat dit soms verpest wordt door al die klassieker-slopende verkeersdrempels en nutteloze 60 km-beperkingen op verlaten buitenwegen.”

Zijn voorliefde voor Britse oldtimers zat er bij Glorie al vroeg in: “Als jongen speelde ik al met klassieke Engelse autootjes, was ik gefascineerd door techniek en snelheid. Toen ik in militaire dienst zat bij de marine, kocht ik van mijn eerste geld een krakkemikkige Lotus Europa, maar wel een Lotus!” Niet dat hij niet van moderne auto’s houdt. Glorie: “Dan hebben we het niet over al die Berlingo- en Kangoo-klonen, maar wel BMW’s. Dat merk heeft altijd een warme plek in mijn hart gehad. Met mijn BMW 323i spinde ik ooit op een spekgladde beijzelde dijk, sloeg ik over de kop en belandde ik in een steenkoude sloot. Ik vond het vooral zonde van de auto. En een maand geleden heb ik mijn BMW Z1 na dertien jaar en 432.000 kilometer van de hand gedaan.”


Op het verlanglijstje van Glorie staat nog een Morgan Aeromax Aero 8 Coupé: “Het is een moderne vertaling van de klassieke lijn. Het chassis is van gelijmd aluminium, de carrosserie is opgebouwd uit een houten frame en de motor is van BMW. Prachtig om te zien hoe een klein familiebedrijf de liefde voor het pure handwerk blijft handhaven.”

Bouwjaar: 1952

Gewicht: 850 kg

Motorinhoud: 1991 cc viercilinder

Vermogen: 101 pk

Topsnelheid: 160 km/u

Acceleratie: 0-100 km/u in 10,8 sec

Gem. verbruik: 1 op 9

Aanschafprijs: €42.500

Erik Zwaga