Mathilde Santing: ‘De taxi wordt ’s nachts een soort nachtclub’

De ouders van Mathilde Santing (1958) maakten bij de opvoeding van hun kinderen geen verschil tussen jongens en meisjes. Dus toen ze op haar achttiende slaagde voor het rijexamen, mocht ook zij, net als haar twee broers, een week lang op vakantie met de auto van haar vader. Santing: “Dat was een Opel Kapitän, zo’n enorm geval met nog een bank voorin. Ik zie me nog de camping in Friesland oprijden; wat viel ik op tussen de Lelijke Eendjes en andere simpele karretjes.”

Hoewel Santing ‘weleens een paaltje raakte’, heeft ze nog nooit een ongeluk gehad. Ze vindt zichzelf een zekere en ervaren rijdster: “Ik heb les gehad van een instructrice die bekend was om haar goede manier van lesgeven. Ze oefende met me op de moeilijkste opritten en wisselstroken rond Amsterdam. Haar advies: kom je niet goed uit bij een oprit, niet twijfelen, meteen doorgaan en inhalen.”

Echt leuk vindt ze autorijden inmiddels niet meer: “Ik chargeer misschien, maar in Nederland kun je alleen van half twaalf tot twee enigszins doorrijden, en dat gezoek naar een parkeerplaats bevordert het rijplezier ook niet. Wil ik echt snel ergens zijn, dan spring ik op mijn brommer, een Honda Zoomer. Net wat sneller dan een scooter, waardoor mijn hond niet zo lang alleen hoeft te blijven.”

Over grote afstanden laat Santing zich sinds een paar jaar vervoeren in een Mercedes-Benz Viano, geleverd door de firma Luxeverhuur met Chauffeur. Santing: “Ik moest een keer optreden in een tv-programma in Hilversum en werd toen opgehaald door deze verhuurservice.” Ze was direct verkocht: “Wat een luxe, en zo superrelaxed. Je hebt altijd een vaste chauffeur die weet waarover je kunt praten en waarover niet. Ik heb het ook gedaan voor mijn muzikanten. Zij zijn te waardevolle professionals om ze al die uren zelf te laten rijden. Dus op de heenweg vormen we een soort studieclub. We praten niet zo veel, lezen een beetje.” ’s Nachts, op weg naar huis, wordt de taxi een soort nachtclub: “Mijn zus heeft hiervoor speciaal een travelling housebar gemaakt, die altijd is gevuld met lekkere hapjes én echte glazen, want ik houd niet zo van drinken uit plastic bekertjes. Het leuke is: de chauffeur is dan ook een soort butler. Als we na het optreden instappen, heeft hij de wijn al koud gezet.”


Santing heeft altijd gehouden van grote en snelle auto’s. Alleen zijn die allemaal zo milieuonvriendelijk, vindt ze. “Dat zit me best wel dwars. Simon Gitsels, een van mijn muzikanten, zei hierover toen ik onlangs in zijn BMW stapte: ‘Als je de helft minder vlees eet en dan ook nog biologisch, pas dan belast je het milieu minder. Dus kan ik ooit zonder gewetenswroeging rondcrossen in mijn absolute dream car, de Jaguar S-Type. Maar dat komt er voorlopig niet van. Ik heb onlangs geïnformeerd naar de prijs. Gaat, helaas, nog mijn budget te boven.”

Bouwjaar: 2010

Gewicht: 2065 kg

Motorinhoud: 2148 cc

Vermogen: 110 pk

Topsnelheid: 174 km/u

Acceleratie: 0-100 km/u in 13 sec

Gem. verbruik: 11,6 l/100 km

Huurprijs: €50 per uur

Erik Zwaga