Rob Kamphues: ‘Ik lach altijd om die types met een zwarte lease-Audi’

Batman & Robin, Jezus Christus, cabaretier en autocoureur: hij wilde het allemaal worden. Rob Kamphues (1960): “Van lieverlee vielen de mogelijkheden vanzelf af, dus ging ik op mijn zestiende sparen voor een wedstrijdkart en mijn rijbewijs. De kart kwam eerst, op mijn twintigste het rijbewijs.” Zijn eerste auto was een Lada 1200 station. Daar paste de racekart diagonaal precies in. Kamphues: “Kostte me 1500 gulden en zat vol roestgaten ter grootte van een vuist. Die beplakte ik met stickers van sponsors. Of bedrijven die overwogen te sponsoren, of een sticker over hadden.”

“Ik probeer altijd showroommodellen te kopen. Dat calvinisme heb ik van mijn vader. Daar ben ik eens lelijk het schip mee ingegaan toen ik in Zutphen mijn eerste Alfa kocht. Na twee weken stortte hij in elkaar en bleek de garagehouder verdwenen. Moet zeggen dat de importeur dat toen geweldig heeft opgelost.”

Zijn liefde voor de racesport is ontstaan toen zijn vader hem meenam naar de duinen van Zandvoort. “Gezeten op een klapstoeltje met een koeltas vol kleffe boterhammen zagen we toen hoe Jantje Lammers zijn eerste wedstrijd won.” De laatste maanden is deze liefde gericht op de zonnewagen Nuna 6. “Toen ik daarin de eerste meters maakte, realiseerde ik me pas hoe bevoorrecht ik ben: vier mensen op de hele wereld mogen erin rijden, en ik ben daar een van. Het is werkelijk een sensatie om met 140 over het asfalt te suizen zonder iets anders te horen dan de wind. En laat je het ‘gaspedaal’ los, dan rol je dankzij het ontbreken van enige wrijving nog kilometers door.”

Kamphues’ favoriete automerk is Lamborghini, waarvan hij als kind een Matchbox-modelletje had. “Mijn broer beweerde dat zo’n gekke hoekige auto helemaal niet bestond. Maar hij bestaat wel. Vorig jaar heb ik er dankzij coureur Peter Kox op Spa zelf mee mogen racen.”

“Ik vind dat een mooie auto compromisloos moet zijn. Ik kan genieten van de overdaad van een Maybach, het spartaanse van een Lotus Evora, maar ook van de eenvoud van een oude Fiat 500 of 600. Ik constateer dat ik zo ook werk: we streven bij mijn programma De Reünie naar een acht of een negen, en liever dat het soms een vier wordt dan regelmatig een zeventje.”In het dagelijks leven rijdt Kamphues een Seat Leon: “Ik moet altijd lachen om die types met een zwarte lease-Audi. Heb je je hele leven hard gewerkt om hogerop te komen, om je te onderscheiden, en dan ga je zo onopvallend mogelijk rondrijden. Doe mij dan maar mijn knaloranje Seat Leon. Mooi gelijnd en met een geheim onder de motorkap. Niet iedereen hoeft te weten hoe hard je ermee kan.” Kamphues reist ook graag met het ov: “Ik woon in Broek in Waterland. De snelbus is in tien minuten bij Amsterdam Centraal. En met parkeren meegerekend veel goedkoper. Iedereen moppert, maar ik vind het geweldig.”


Bouwjaar: 2009

Gewicht: 1295 kg

Motorinhoud:1984 cc

Vermogen: 211 pk

Topsnelheid: 233 km/u

Acceleratie: 0-100 km/u in 6,9 sec

Gem. verbruik: 1 op 13,3

Aanschafprijs: €32.495

Erik Zwaga